Medarbetare

Charlie Olofsson

Charlie Olofsson är frilansjournalist med över tio års erfarenhet av att rapportera om aktuell forskning inom miljö- och hållbarhetsområdet. Han skriver också om villkoren inom akademin, arbetsmiljö och mänskliga rättigheter. På fritiden ger han sig gärna ut med kanoten och han fantiserar om att någon gång paddla iväg på en riktig långtur.

Rött hus

Landsbygd

Distansarbete ger nya möjligheter på landsbygden

Coronapandemins distansarbete har öppnat nya dörrar för storstadsbor som längtar efter småstadsliv, och för landsbygdskommuner som vill växa. Hans Westlund, professor i urbana och regionala studier, kallar det en tyst revolution.

Rea klädbutik

Livsstil & konsumtion

Ständig rea hotar handelns hållbarhet

“Black Friday” har blivit “Black Week” och i vissa affärer rent av “Black Month”. Forskaren Gabriella Wulff ser att företagen inom handeln har fastnat i en ond cirkel av reor, kampanjer och överproduktion.12

Lök

Landsbygd

Undersöker kraften i nya gröna vågen

Längtan efter ett mer hållbart liv sporrar en växande skara att flytta till landet och bli självförsörjande. Nu ska forskare titta närmare på vilket avtryck som rörelsen ger i samhället. Är det dags för politikerna att se över jordbruksstöden, så att småbrukarna får större del av kakan?

Tankar bensin

Klimat

Svårt att nå rättvisa i klimatarbetet

Rättvis omställning lyfts allt oftare som ett viktigt perspektiv i klimatarbetet, men vad innebär det egentligen i praktiken? Ett pågående forskningsprojekt visar att politiker och tjänstemän famlar efter svar.

Bilar

Transport

Trafikverkets klimatarbete kritiseras i ny rapport

Klimatperspektivet tenderar att hamna i skymundan när Trafikverket planerar för framtiden, visar forskning från VTI. Genom sin planering skapar myndigheten förutsättningar för växande bilism, menar forskarna på VTI men på Trafikverket håller man inte med.

Klimatstrejk

Klimat

Mångfald av röster behövs i klimatarbetet

Icke-statliga aktörer lyfts fram som viktiga i klimatomställningen, men vilka är det som hörs när vägen framåt stakas ut? Statsvetaren Naghmeh Nasiritousi studerar svenska klimatsatsningar, och ser en risk för att klimatmålen tappar kraft och trovärdighet när bara vissa aktörer kommer till tals.

Kor vid bondgård

Mat & jordbruk

Trixigt när kommuner vill handla närproducerat

För kommuner och regioner som vill satsa på hållbart producerad mat kan det ibland krävas viss kreativitet för att inte bakbindas av upphandlingsreglerna. I Härjedalen har man till exempel löst problemet genom att köpa in levenade kor - i stället för kött.

Elcykel

Transport

Fler elcyklar kräver nytänk i trafiken

Elcykeln lyfts fram som ett miljövänligt alternativ till bilen. Samtidigt är gatumiljön inte särskilt väl anpassad för elcyklar, menar forskaren Khashayar Kazemzadeh.

Cement

Klimat

Lerig väg mot grönare betong

Stoppet av kalkbrytningen i Slite på Gotland har satt ljus på behovet av att hitta nya sätt att tillverka betong. Kanske är lösningen mindre mängd cement i blandningen och att i stället använda lera?

Dricksvatten

Vatten

Så kan okända kemikalier i dricksvattnet avslöjas

Vårt kranvatten testas för en rad olika ämnen innan det pumpas ut till våra hem. Ändå kan det finnas skadliga ämnen kvar. Okända kemikalier passerar obemärkt genom vattenverken, men det finns sätt att stoppa dem.

Vågor

Kemikalier

Nya upptäckter om miljögifters spridning

Tidigare har man trott att en viss typ av kemikalier, PFAS, som hamnar i havet stannar där men nu visar forskning från Stockholms universitet att det inte stämmer. Experiment i labb avslöjar att de kemiska ämnena kan spridas vidare från vatten till luft.

Humlor på jordgubbsplanta

Mat & jordbruk

Humlorna hjälper till att hålla jordgubbarna friska

I jordgubbsodlingar används ofta en hel del bekämpningsmedel, men det finns miljövänliga alternativ. På Jordgubbslabbet vid SLU har man tagit hjälp av humlor för att sprida en nyttig svamp till de hotade bären.

Dricker vatten

Hållbara städer

Alldeles för varmt på vissa äldreboenden

Äldre är känsliga för värme. Ändå är inte alla äldreboenden rustade för de varma sommardagarna som väntar. En pilotstudie från Örebro visar farligt höga temperaturer på vissa boenden.

Folkets park-skylt

Hållbara städer

Dags att väcka liv i folkparkernas radikala historia

I dag förknippar nog de flesta folkparkerna med dansbandskvällar och sommarkonserter, men parkerna bär på en dramatisk historia om kamp för demokrati och inflytande. Mot alla odds lyckades gräsrotsrörelser komma över mark och bygga egna samlingsplatser. Nu riskerar den historien att glömmas bort.

Sommarhus

Kemikalier

Viktigt att testa vattnet i sommarstugan

Intresset för att köpa fritidshus slår rekord under coronapandemin, och nya sommarstugeägare har en del att tänka på. Många hus har egen brunn och då måste man själv se till att dricksvattnet inte innehåller kemikalier, tungmetaller eller skadliga bakterier.

Ana Tronholm

Vatten

Forskare undersöker hur giftalger påverkas i ett varmare klimat

Algblomningen har ökat i Östersjön och i framtiden lär det bara bli värre. I ett nytt forskningsprojekt undersöks hur olika typer av giftalger påverkas av klimatförändringarna. Samtidigt utvecklas en app som ska ge lokala prognoser för var längs östkusten algerna blommar just nu.

Lupiner

Biologisk mångfald

Nu ska lupinernas spridning stoppas

Få växter är så älskade och hatade som lupiner. Hela sommaren bildar de magnifika lila rabatter längs våra landsvägar samtidigt som de effektivt kväver andra växter. Kan forskarna tämja denna blomsterexplosion?

take away kopp

Kemikalier

Skräpstudie visar hur plast vittrar sönder

I en studie från Luleå tekniska universitet har forskare jämfört hur snabbt olika typer av plastskräp vittrar sönder till mikroplast. Resultaten kanske får fler att ta omvägen via papperskorgen.

Blåbärsris

Mat & jordbruk

Vilda blåbär – en outnyttjad resurs

Bara 2–5 procent av bären i de svenska skogarna plockas. Varför utnyttjas inte mer av denna resurs? Det undrar forskarna vid det nystartade centret FINEST. De vill hjälpa lokala företag att se de vilda bärens potential.

Bilkö

Transport

Svårt att välja miljövänliga däck

Däckslitage är den största källan till utsläpp av mikroplast i Sverige. 7 670 ton gummirester beräknas varje år spridas från vägarna, enligt IVL, Svenska miljöinstitutet. Som konsument har man i dagsläget ingen möjlighet att välja däck som slits långsamt och därmed släpper ut mindre mikroplast, men det kan det bli ändring på.

Laddstation

Elbilsboom i Sverige – men inte för alla

Det är en riktig elbilsboom i Sverige. Nästan var tredje ny personbil som såldes förra året var laddningsbar, men den utvecklingen riskerar att stanna av.

stratospheric balloon

Omtvistat ballongexperiment planeras i Sverige

Ett kontroversiellt amerikanskt forskningsprojekt planerar att utföra experiment vid rymdbasen i Kiruna. Forskarna vill testa om det går att sänka temperaturen på jorden genom att stänga ute solens strålar.

Guld

Social hållbarhet

Svårt att nå hållbarhet i guldgruvan

Guld är hett eftertraktat, men brytningen orsakar föroreningar. Arbetsvillkoren i gruvorna är dessutom ofta under all kritik. Det har gjorts försök att främja hållbar guldbrytning, men satsningarna når inte hela vägen. Är rättvist guld en omöjlighet?