Vägen till en hållbar modeindustri är fortfarande lång. Designern Angelo da Silveira vill visa vägen. Med företaget som sysselsätter anställda med att designa kläder av återvunna textilier tar han textilindustrin tillbaka till Sverige.

På kontoret i Stockholm visar Angelo da Silveira den senaste kollektionen. Han vill att kläderna ska vara kulturbärare och berätta en historia. Samtidigt siktar han mot minimalism och tidlöshet. Kläderna ska kännas rätt under lång tid, även för den som har fingertoppskänsla för de snabba svängningarna inom modevärlden.

− Det fungerar inte att göra en ny kollektion varje årstid. Vi ska inte byta kläder så ofta, säger han.  

Angelo da Silveiras företag är litet i en värld med jättar. När han började göra kläder år 2015 insåg han snart att det skulle bli en utmaning att hålla på idealen. Det var svårt att hitta en fabrik som hade bra arbetsförhållanden och var villig att ta sig an hans förhållandevis små beställningar.

− Många fabriker ställer krav på höga volymer. Om du har en stor beställning är du prioriterad, men jag vill jobba i liten skala. Jag vill inte göra massa kläder som vi kanske sedan inte får sålt och måste rea ut.

Startade klädfabrik i Sverige

I stället för att skicka sina beställningar till någon klädfabrik i Kina startade han år 2018 ett eget klädtillverkningsföretag i Sverige och började se sig om efter personal.  

− Sverige har ju historiskt haft en stor textilindustri så jag tänkte att kompetensen måste finnas, säger han.

Men i slutändan var det bland de allra nyaste svenskarna Angelo da Silveira hittade sin personal. Han insåg att många som flytt till Sverige från Afghanistan och Syrien jobbat inom textilindustrin i sina ursprungsländer.

Jag vill inte göra massa kläder som vi kanske sedan inte får sålt och måste rea ut.

Genom klädtillverkningsföretag Fugeetex försöker han nu lösa flera samhällsutmaningar parallellt: Integration, hållbar klädproduktion och återvinning av kläder och textiler.

Han ser flera fördelar med att flytta tillbaka textilindustrin till Sverige. Arbetsvillkoren här är bättre än i många andra länder. Lokal produktion innebär också kortare transporter med minskade utsläpp.

Ser en framtid inom reparation

Fugeetex vänder sig i första hand till små företag men Angelo da Silveira hoppas också kunna knyta till sig stora klädtillverkare som kunder.

− Att svenskägda multinationella företag ska ändra hela sin produktionskedja och flytta tillverkningen till Sverige är nog inte så troligt, men det är fler och fler nu som satsar på lagning och återbruk. Om vi kan se till att de lägger den verksamheten i Sverige vore det en stor framgång, säger han.

Fugeetex har redan haft samarbeten med giganter som H&M och Filippa K. Angelo da Silveira tror att det i stora delar av modebranschen finns en genuin vilja att ha en hållbar produktion, men han ser också att många har svårt att gå från ord till handling.

− Det är mycket dubbelmoral. Många pratar om hållbarhet, men fortsätter som vanligt med dåliga arbetsvillkor, stora volymer och reor som uppmuntrar till överkonsumtion.

Han ser en risk för att stora företag ska utnyttja Fugeetex och liknande initiativ för att framstå som grönare än de egentligen är.

− Vi måste slå vakt om vår integritet så att vi inte blir en del av någons green washing-kampanj, säger han.

Lönsamt att satsa hållbart

I starten låg Fugeetex i Laxå, i en nedlagd möbeltapetserarfabrik. Nu har de flyttat till nya lokaler i centrala Örebro. Där jobbar fem anställda och i samarbete med Örebro kommun planerar man att anställa ytterligare tio personer. Kommunen står för ett halvårs kompetensutbildning som ska förbereda textilarbetarna för det svenska arbetslivet.

− Jag tycker att det känns jättekul att kommunen ser potentialen och vill vara med i detta, säger Angelo da Silveira.

Han ser att nyanlända som har arbetat inom textilindustrin i sina ursprungsländer ofta jobbar med helt andra saker i Sverige och av Arbetsförmedlingen uppmuntras att söka sig till nya branscher. Så tror han inte att det kommer se ut i framtiden.

− Jag tror att modebranschen kommer skrika efter deras kompetens, säger han.

Han är övertygad om att vi kommer få se en förändring där lokal produktion tillsammans med social och ekologisk hållbarhet värderas högre.

− Fler kunder kommer vara beredda att betala för de värdena, säger han.