249 artiklar

Transport

191 artiklar

Hållbart fiske

Vatten

”Det idealiska vore att stänga av torskfisket i två år”

Läget är allvarligt för flera av Sveriges fiskarter. Nästan hälften av fiskbestånden nyttjas ohållbart, visar en ny rapport från SLU. Det nationella fisket är långt ifrån hållbart, enligt experter som Extrakt har pratat med.

Överfiske

Vatten

Spår färre yrkesfiskare i framtiden

Nationalekonomen Jesper Stage tecknar en dyster bild av framtiden för det svenska fisket. Den tekniska utvecklingen har gjort det lättare att fiska mer. Samtidigt uppmuntrar dagens regleringar till överfiske.

Fiskebåt Thailand

Social hållbarhet

Slavliknande förhållanden i den thailändska fiskeindustrin granskas

Ett hållbart fiske handlar inte bara om livskraftiga fiskbestånd i välmående hav. En stor – och ofta förbisedd – fråga är den sociala hållbarheten i fiskeindustrin.

Transport

Ny rapport: ”Sjöfarten kan bli fossilfri med ammoniak”

Sjöfartens klimatpåverkan är större än den som flyget orsakar. Nu föreslår forskare att ammoniak framställd utan koldioxidutsläpp skulle kunna göra den internationella sjöfarten fossilfri.

Klimat

Så slipper vi bli strömlösa i framtiden

Dagens energisystem klarar inte framtidens extremväder, enligt en ny artikel i Nature Energy där en internationell forskargrupp har räknat på 13 framtida klimatscenarier i 30 svenska städer. Men vi slipper bli strömlösa om vi planerar redan nu.

Klimat

Snöforskarens bästa råd till nästa skidsäsong

Första sportlovsveckan är här, men delar av Sverige har inte haft någon snö denna säsong. I en ny studie har forskare vid Luleå tekniska universitet undersökt vilka metoder för snölagring som fungerar bäst.

Snabba uppdateringar

Biologisk mångfald

Pollinatörer får kämpa mer i starkare vindar

Publicerad 19 februari 2020

I en ny studie vid University of Sussex visar sig bin ha svårt att hantera de hårdare vindar som tros bli vanligare med klimatförändringarna. I en konstgjord miljö visade det sig att bin stannade längre vid en blomma när vinden ökade, skriver The Guardian.

”Valla in hela Nordsjön”

Publicerad 18 februari 2020

Bygg två gigantiska vallar som stänger av Nordsjön från Atlanten. Det är det radikala förslag en nederländsk och en svensk forskare nu lanserar för att skydda Nordeuropa från klimatförändringarna, rapporterar DN.

Fler ämnen blir tillståndspliktiga

Publicerad 17 februari 2020

11 nya ämnen har förts upp på bilaga XIV i Reach-förordningen och blir därmed tillståndspliktiga, rapporterar Kemikaliemyndigheten.

Värmerekord i Antarktis

Publicerad 14 februari 2020

För första gången har en temperatur på över 20 grader C uppmätts i Antarktis, då temperaturen nådde 20,75 grader på Seymour Island. Det skriver The Guardian. Det är en av flera nedslående nyheter från Antarktis de senaste veckorna. För en vecka sedan konstaterade forskare att vattnet under den så kallade Domedagsglaciären blivit rekordvarmt.

Social hållbarhet

Kvinnliga invandrare får jobb senare när familj väntar

Publicerad 12 februari 2020

Två år, så mycket förlängs tiden till första jobbet för kvinnliga flyktingar och anhöriginvandrare som redan före flytten har familj i Sverige jämfört med dem som inte har familj här. Det visar en ny avhandling i sociologi vid Stockholms universitet.

Mat & jordbruk

Jordbrukspolitiken leder till övergödning

Övergödningen i Östersjön förvärras av dagens jordbruksstöd. Det konstaterar forskare i två nya studier. En av åtgärderna de föreslår är tekniska lösningar för bättre hantering av stallgödsel.

Hydrogeler

Kemikalier

Nytt protein kan förändra kosmetika- och läkemedelsindustrin

De är ideala för bland annat återfuktning och sårförband. Hydrogeler har eftertraktade egenskaper för såväl skönhets- som läkemedelsindustrin. Men tillverkningen kräver skadliga kemikalier. Nu kan kemiforskaren Lauren McKee ha hittat proteinet som helt kan förändra produktionen – i tallskogen.

Kemikalier

Kemikalier i damm kan påverka barns utveckling

n ny studie visar att kemikalier i damm inomhus kan störa transporten av sköldkörtelhormon. Det kan påverka hälsan under hela livet, men är särskilt problematiskt för små barn.

Hallå där!

Social hållbarhet

”Finansiärer bedömer företagande män och kvinnor olika”

Entreprenörkvinnor har betydligt svårare att få finansiering för sina projekt, visar tidigare forskning. Men det finns knep att ta till, och därmed runda könsstereotypa föreställningar.

Klimat

Internationellt forskarlarm: ökad växtlighet i Arktis

Ett internationellt team med 40 forskare från olika 36 forskningsinstitut slår nu larm om att stora, arktiska tundra-områden blir allt grönare.

Rekordvarmt vatten uppmätt under Domedagsglaciären

Vattnet under Antarktis is är varmare än någonsin, vilket kan innebära att glaciärer smälter fortare än väntat. Det konstaterar forskare på plats på en av Antarktisk större glaciärer, Thwaites glaciär.

Abborre

Vatten

Bästa fisken för kropp och klimat

Ur klimatperspektiv är fisk oftast ett mer hållbart alternativ än kött, men alla fiskar är inte lika bra. Forskare vid RISE, Research Institutes of Sweden, har tagit fram en lista som visar vilka arter som är bäst när ett klimatperspektiv och ett näringsperspektiv vägs samman.