220 artiklar

Transport

180 artiklar

Lax

Laxsjuka bekymrar forskare

De senaste åren har svampangripna laxar med sår och blödningar hittats i flera svenska vattendrag längs östkusten, och oron växer för att sjukdomen kan ha spridit sig. Forskare arbetar nu för att hitta orsaken till laxsjukan.

Vedeldning

Livsstil & konsumtion

Halvera dina utsläpp från kaminen

Trots att vedeldning orsakar både hälsoskadliga effekter och påverkar miljön negativt, så älskar vi svenskar att elda. Även om vi inte är beredda att ge upp våra vedspisar och kaminer, så finns det mycket att göra för att minimera skadorna.

Klimatkompensation

Forskningen ifrågasätter klimatkompensation

Klimatkompensation har blivit ett argument från flygbranschen för att kunder ska fortsätta flyga. Men enligt forskningen är det en åtgärd med begränsad effekt.

Mat & jordbruk

Fortsatt mindre antibiotika till djur

Försäljningen av antibiotika till djur fortsätter att minska i flera europeiska länder. Lägst är försäljningen i Island, Finland, Norge och Sverige. Det visar en ny rapport från den Europeiska läkemedelsmyndigheten.

”En del känner matskam”

Vad ska vi äta i dag? Den frågan är inte alltid så enkel att besvara – eftersom vårt val av mat påverkar såväl klimatet, som djurhanteringen och vår egen hälsa.

Harpest

Klimat

Ökad risk för harpest i ett varmare klimat

När temperaturen stiger ökar också en del sjukdomar. Forskare vid Stockholms universitet har genom en ny metod sett att harpest kan bli allt vanligare i framtiden.

Snabba uppdateringar

Därför väljer DI att klimatrapportera

Publicerad 17 oktober 2019

Dagens industri lyfter in nyckeltal för klimatet på börssidorna. Varför? För att det är den nya verklighet alla bolag har att förhålla sig till.

Färre yngel dör i laxsjukdomen M74

Publicerad 15 oktober 2019

Förekomsten av förökningsstörningen M74 hos Östersjöns laxkullar har sjunkit. Det visar den sammanställning av miljöövervakningsdata från sju svenska laxälvar som Sveriges lantbruksuniversitet har gjort.

Biologisk mångfald

Sverige har fått en ny spindel

Publicerad 11 oktober 2019

Säckspindeln Clubiona juvenis har för första gången påträffats i Sverige. Fyndet gjordes på Landsort i Södermanland.

Landsbygd

Hjärtinfarktspatienter som har hund lever längre

Publicerad 8 oktober 2019

Forskare vid Uppsala universitet har undersökt om hundägare har bättre överlevnad efter en hjärtinfarkt eller stroke. Resultaten visar att både strokepatienter och hjärtinfarktpatienter som äger en hund löpte lägre risk att dö under uppföljningen än de patienter som inte hade hund.

Sälsafari omsätter 10 miljoner

Publicerad 7 oktober 2019

Det finns goda chanser att få se en säl för den som rör sig längs den svenska kusten, något som ett femtiotal företag har tagit fasta på genom att erbjuda sälsafari för turister. Totalt hade näringen runt 25 000 besökare 2017 varav 8 000 utländska turister. Omsättningen för sälsafari var runt 10 miljoner kronor enligt SLU.

Cyklist

Klimat

”Det går inte att be om ursäkt genom att cykla till jobbet”

Cyklar du till jobbet, kör elbil eller källsorterar? Bra jobbat! Eller? Kanske får dessa handlingar dig att kompensera för sämre val i andra sammanhang. Extrakt har träffat klimatpsykologen som reder ut begreppen.

Klimat

Hur påverkas insekter av varmare höstar?

Både klimatet och den tidpunkt då träd får höstlövsfärger kan påverka hur många, och vilka växtätande insekter man kan hitta på trädet. Detta har forskare från SLU kommit fram till

Hållbara städer

Nytt internationellt avtal för ren luft

Ett viktigt steg i kampen för ren luft sker nu då det reviderade så kallade Göteborgsprotokollet under FN:s Luftvårdskonvention träder ikraft

Sophie Steinhagen

Vatten

”Det är slemmigt, men väldigt användbart”

Vad gör egentligen en algforskare? Extrakt träffar forskaren Sophie Steinhagen som förklarar varför hon tror att grönalger kommer att få en allt mer central roll i framtiden. Både som ingrediens i mat, mediciner och hygienprodukter.

Klimat

Sverige på väg att missa klimat- och miljömål

Sverige missar flera klimat- och miljömål med nuvarande styrmedel och åtgärder, visar en rapport från SCB

Natur

Synen på naturen människocentrerad

Naturvetenskaplig forskning räcker inte för att förstå hur vi skapar ett hållbart samhälle. För att naturen inte ska förstöras behöver vi komma bort från den människocentrerade livshållningen, menar forskaren David Thurfjell.

Mat & jordbruk

Ny nationell undersökning om matsvinn

Nu drar Livsmedelsverket igång en nationell kartläggning av hur mycket mat som slängs i onödan i skolan, förskolan och på äldreboenden.