178 artiklar

Transport

167 artiklar

Kikärtor

Mat & jordbruk

Kan Sverige bli självförsörjande på protein?

Forskare har undersökt vad som händer om vi minskar köttätandet med 50 procent – vilket ungefär motsvarar dagens import – och ersätter proteinet med inhemskt odlade baljväxter.

Mat & jordbruk

”Vi kan inte köra systemen på max”

Dagens jordbruk utarmar den biologiska mångfalden – ett problem som forskning har pekat på i många år.

Gustav Strandberg

Klimat

”Många tycker att mitt jobb verkar ganska deppigt”

Vad gör egentligen en klimatforskare? Extrakt följer Gustav Strandberg på SMHI under en arbetsdag. Han förklarar varför klimatångest inte nödvändigtvis är rätt väg att gå och hur det kommer sig att hans forskning slukar stora mängder datorkraft.

Forskare ber om fladdermusobservationer

Forskarna vill lära sig mer om hur klimatförändringar påverkar arterna.

uppsala domkyrka

Uppsala bäst på klimatanpassning

Uppsala är bäst i Sverige på klimatanpassning, enligt IVL Svenska Miljöinstitutet och Svensk Försäkring. Därefter följer Sundsvall och Kristianstad på delad andraplats.

Spionbilder från 70-talet visar Himalayas issmältning

Himalayas glaciärer smälter snabbt. Det visar bilder från spionsatelliter, tagna på 70-talet.

Snabba uppdateringar

Bakslag för ett klimatneutralt EU år 2050

Publicerad 24 juni 2019

EU-topparna har misslyckats med att enas om gemensamma klimatmål för år 2050. Ett fåtal länder, som Polen och Tjeckien, sade nej till skrivelse om klimatneutralitet.

7 midsommarblommor som gillas av bin

Publicerad 21 juni 2019

Naturskyddsföreningen har listat sju blomsorter man borde låta stå för den biologiska mångfaldens skull. Rölleka, stor blåklocka, prästkrage, käringtand, backtimjan, gråfibbla och vitklöver ska enligt föreningen lämnas på gräsmattan. Rölleka är exempelvis över femtio insektsarter beroende av.

Fira en hållbar midsommar

Publicerad 20 juni 2019

Midsommarhelgen innebär en hel del resor, inköp och konsumtion som påverkar både naturresurserna och klimatet. Genom bland annat mindre kött och svinn kan vi fira mer hållbart, säger WWF.

Klimat

Växternas kemiska krigföring ökar vid varmare klimat

Publicerad 18 juni 2019

Växter har ett kemiskt försvar som gör att de släpper ut vissa ämnen vid exempelvis insektsangrepp. Nu visar en studie med forskare från Lunds universitet att växternas utsläpp kan vara många gånger större om angreppen sker i varmare klimat.

Livsstil & konsumtion

Nyregistrerade bilar minskade i maj

Publicerad 17 juni 2019

I maj nyregistrerades 33 250 personbilar, en minskning med 15,7 procent jämfört med maj föregående år. Detta enligt SCB och Trafikanalys officiella månadsstatistik över nyregistrerade fordon.

Kemikalier

”Vi måste minska riskerna med hälsofarliga ämnen i vatten”

Samhället behöver införa mer avancerad teknik för rening av dricksvatten. Det är ett par av de rekommendationer som en internationell expertgrupp lämnar till Europas beslutsfattare och vattenbransch.

Kemikalier

”Det har blivit tyst om kemikalier”

Regeringen har tillsatt en utredning om skatt på kläder och skor – för att minska användningen av kemikalier som är farliga både för miljön och vår hälsa.

Vatten

Svensk politik ineffektiv för att rädda Östersjön

Forskare har undersökt hur effektiva Östersjöländernas miljöpolitik var mellan 1996 och 2010. Sveriges miljöpolitik utmärker sig för att inte minska utsläppen.

Klimat

”Det mest outforskade som finns på vår jord”

Satelliter har visat att isen vid Västantarktis under årtionden smält allt snabbare. För första gången undersöks nu vattnet under glaciären.

Östersjöns rovdjur allt magrare

Rovdjuren högst upp i näringsväven i Östersjöns blir allt magrare, visar en ny studie. Forskarna ser ett samband mellan den försämrade hälsan hos bland annat gråsäl och förändringar hos bottenlevande kräftdjur.

Frequent flyer bonus card

Livsstil & konsumtion

Carbon Ruins visar en fossilfri framtid

Året är 2053. Klimatomställningen är genomförd och Sverige är nu fossilfritt. Våra barn skrattar åt konstgräs och förfäras över att alla produkter vi tillverkade var av plast. Välkommen till Carbon Ruins.

Klimat

Forskare kritiserar IPCC:s tilltro till klimatmanipulation

Forskning om geoengineering bedrivs inom en liten men tongivande grupp forskare, enligt en ny avhandling från Lunds universitet.