Konstnärsduon Bigert & Bergström har tidigare jagat tornados i USA och adopterat en uppstoppad isbjörn. I Galärparken i Stockholm kan man nu se deras åtta meter höga skulptur ”Tipping Point”, som hämtar inspiration från bland annat klimatforskningen.

I en gigantisk hangar utanför Junibacken på Djurgården i Stockholm visas konstverket, som konstnärerna själva kallar en performativ skulptur. Längst ut på skulpturens två vippande armar huserar skådespelare som alla samverkar och påverkar varandra, en balansakt med klimatkrisen som tyngdkraft.

– Flyttar någon av skådespelarna på sig vippar den andra sidan ner. Man ska känna att om någon gör ett felsteg så rasar alltihop, säger Lars Bergström.

Lars Bergström
Konstnären Lars Bergström. Foto: Bigert & Bergström

Den ena plattformen är en forskarstation som omvandlas till en räddningsflotte. Mitt emot står väderguden, som manövrerar olika teatermaskiner vilka skapar ljud av vind och regn. En våning ner sitter en orienterare på en sten och verkar ha gått vilse i en muterad biotop med arter som vanligtvis inte brukar växa tillsammans. På den fjärde plattformen agerar en person som mänsklig fanbärare med flaggor från olika delar av världen som dels skapat och dels påverkats av klimatförändringar.   

– Det symboliserar världens oförmåga att samarbeta och ha en gemensam riktning, säger Lars Bergström.

På kanten av skulpturen hänger ett svart klot som liknar en demoleringskula. Ibland öppnas en lucka där strimlade forskningsrapporter faller ut.

– Klimatrapporterna blir ju hela tiden inaktuella eftersom världen misslyckas med att nå klimatmålen. Då får forskarna göra omtag och ta fram nya prognoser.

Talar till människors känslor

Lars Bergström hoppas att Tipping Point ska få fler att förstå vilka utmaningar vi står inför i och med klimatkrisen.

- Om vi ska klara det här måste vi nå ut brett och skapa ett engagemang, och där kan konsten vara en kraft. Konsten talar till människors känslor på ett sätt som forskningsrapporter inte kan göra, säger han.

Som läget är nu ser han snarare än engagemang en utbredd trötthet inför frågor som rör klimatkrisen.

– Folk flyger som aldrig förr och samtidigt har Indien de värsta temperaturerna i mannaminne. Vi kommer att få vita fläckar på jorden där ingen kan bo.

Lars Bergström berättar att idén till Tipping Point föddes medan de jobbade med ett annat konstverk, filmen ”The Weather War”. Där jagar de tornados med hjälp av en - åtminstone i teorin - banbrytande tornadofångare.

Filmen kan ses som en kommentar till geoengineering, ett samlingsnamn för olika försök att lösa klimatkrisen med avancerade och ibland kontroversiella tekniska lösningar. Just inom geoingineering ser Lars Bergström att det finns mycket att inspireras av som konstnär eftersom lösningarna ibland framstår som rent bisarra.

Tipping Point
De fyra plattformarna huserar olika aktörer som alla samverkar och påverkar varandra.. Illustration: Johan Mets

Tråkigt med klimatkonst?

Att synliggöra något bisarrt eller absurt är ett bra grepp om man vill väcka människor som håller på att somna av ”klimattrötthet”, tror Lars Bergström.

I det sammanhanget går att nämna verket ”Vinterförvaring” som består av en uppstoppad isbjörn tillsammans med fyra vinterdäck. När Lars Bergström och Mats Bigert för några år sedan var på Biologiska museet hittade de isbjörnen just så, tillsammans med vinterdäcken som någon av museets anställda hade valt att förvara där, i ett utrymme utanför utställningarna.

Inom konstvärlden och i kulturdebatten har konst om klimatkrisen ibland kritiserats för att vara förutsägbar. Lars Bergström håller med om att det finns en risk att det blir plakat och att publiken ibland skrivs på näsan.

– Det får inte bli platt och tråkigt. Konsten ska beröra, den ska vara svindlande, visa det absurda i tillvaron och ge aha-upplevelser.