Linn Bergbrant

Linn Bergbrant är frilansande bildjournalist med inriktning på reportagefoto. Hon fotar artiklar om allt från miljö och samhällsfrågor till företagande och kultur. Linn har skildrat många forskare genom åren och tycker allra bäst om att få följa med ut på fältarbete. På fritiden trivs hon bäst vid havet och ger sig gärna ut på en tur med SUP-brädan.

Grimsö

Biologisk mångfald

På spaning efter Sveriges mest populära djur

Den svenska rovdjursinventeringen har kallats för världens mest avancerade. Henrik Andrén har ägnat större delen av sin karriär åt att studera lodjur – som är betydligt mer älskade än både varg och vildsvin. Hur kommer det sig?

Mattias Olsson

Så ska viltolyckorna minska

Att krocka med rådjur blir allt vanligare längs både väg och järnväg. Forskaren Mattias Olsson och hans kollegor är fast beslutna om att vända trenden. Till sin hjälp har de övergångsställen för rådjur och talande järnvägar.

Sofia Blomqvist

Biologisk mångfald

Hundar hjälper till att inventera humlor i vägkanter

Hundar kan nosa fram allt från narkotika till kantareller. Nu används hundarnas nosar också för att lokalisera var humlor bor – och om det finns svampsjukdomar på äppelträd. Vad ska det vara bra för?

Niklas Wengström

Vatten

Sveriges första odling för flodpärlmusslor

Inget annat land har så gott om flodpärlmussla som Sverige. Men många djur är gamla och oförmögna att reproducera sig. Forskaren Niklas Wengström är fast besluten om att ändra på den saken.

Blake VanDuyvenvoorde

Klimat

”Värme är svårare att hantera än kyla”

I en allt varmare värld ökar risken för dödliga värmeböljor. Forskaren Chuansi Gao tycker att både kommuner och medborgare måste bli bättre rustade för värmestress.

Emma Holmström

Skog

”Viktigt med levande debatt kring skogen”

I de halländska skogarna har forskarlag detaljstuderat träd ända sedan 1800-talet. Emma Holmström, forskare i skogsskötsel, undersöker bland annat hur skogen bättre kan klara klimatförändringarna.

Kaj Granath

Hållbara städer

På jakt efter det hållbara boendet

Vad sägs om att laga mat och samtidigt bidra till forskningen? I Göteborg finns ett av världens mest ambitiösa boendelabb. Överallt i huset sitter sensorer som mäter vad hyresgästerna gör. Målet: ett hållbart boende.

Helena Strömberg

Industri & Energi

Laddar för en energisnål framtid

Vad sägs om att laga middag i mikron eller att ladda mobiltelefonen med vevkraft? I framtiden tror forskare att tillfälliga strömavbrott och låg energitillgång kan bli en naturlig del av vardagen. Nu designar de produkter som är rustade för utmaningen.

Hund söker i traktordäck

Mat & jordbruk

Hundar tränas att hitta ogräs och skadegörare

Flyghavre, hönshirs och renkavle är lantbrukarens värsta fiender. Kan sökhundar tränas till att upptäcka ogräs redan i ett tidigt skede?

Hanna Rogers

Biologisk mångfald

Global jakt på nya arter

Med smarta fällor och artificiell intelligens ska forskare göra ett storslaget försök att kartlägga den biologiska mångfalden i hälften av världens länder. Extrakt följde med till skogs under en av de första provtagningsveckorna.

Linda-Maria Dimitrova Mårtensson

Den perenna revolutionen

I dag är de flesta åkergrödor ettåriga, vilket innebär att de bara växer under en säsong. Kan ett flerårigt vetegräs bidra till att minska jordbrukets klimatpåverkan?

Outi Ampuja

Hållbara städer

Världens tystaste land

Ljudföroreningar beskrivs som ett växande miljöproblem. Oväsen är skadligt för både djur och människor. Extrakt reste till Finland som klassas som ett av världens tystaste länder.

Anders Kiessling

Vatten

Fiskodlingarna flyter upp på land

Fisk som odlas i sjö och hav stämplas ofta som dålig för miljön. Fisk som odlas på land hyllas samtidigt som en lysande idé. Är det verkligen så enkelt?

Korallforskare

Vatten

Forskarna som ska rädda Sveriges sista korallrev

Visste du att det finns korallrev i Sverige? I en artikelserie träffar Extrakt olika forskare under en arbetsdag. Vi följer med Susanna Strömberg till havs. Hon och hennes kollegor försöker rädda landets sista existerande korallrev. Hinner de innan det är för sent?

Dikade våtmarker

Klimat

Stora utsläpp från dikade våtmarker

Att bilar och industriföretag orsakar koldioxidutsläpp har de flesta koll på. Men visste du att dikade våtmarker släpper ut lika mycket växthusgaser som landets alla personbilar? Extrakt har träffat forskaren som vill göra mossarna blöta igen.

Sandra Roos

Livsstil & konsumtion

”Använd plagg många gånger – det bästa du kan göra för miljön”

Vilken sorts kläder och skor är egentligen mest hållbara? Textilforskaren Sandra Roos berättar varför polyester inte nödvändigtvis är så dåligt och hur det egentligen kommer sig att de behöver blod i textillabbet.

Sophie Steinhagen

Vatten

”Det är slemmigt, men väldigt användbart”

Vad gör egentligen en algforskare? Extrakt träffar forskaren Sophie Steinhagen som förklarar varför hon tror att grönalger kommer att få en allt mer central roll i framtiden. Både som ingrediens i mat, mediciner och hygienprodukter.

Gustav Strandberg

Klimat

”Många tycker att mitt jobb verkar ganska deppigt”

Vad gör egentligen en klimatforskare? Extrakt följer Gustav Strandberg på SMHI under en arbetsdag. Han förklarar varför klimatångest inte nödvändigtvis är rätt väg att gå och hur det kommer sig att hans forskning slukar stora mängder datorkraft.

Tamp

Vatten

Så ska sjöfarten bli grönare

Den internationella sjöfarten står för en betydande del av de globala koldioxidutsläppen. Kan vinden vara en lösning på problemet?

Johan Rockström

Klimat

”Vi måste engagera oss i hela planeten”

Johan Rockström har länge varit ett välkänt namn i klimatkretsar. I höstas flyttade han till Tyskland och blev chef för ett tyskt forskningsinstitut. Målet? Att kunna påverka ännu mer.

svampprover

Livsstil & konsumtion

Rena kläder med vanlig skogssvamp

Visste du att svampenzym är en given ingrediens i moderna tvättmedel? Nu hoppas forskaren Sara Landvik att svamparna ska få en allt viktigare roll i framtiden.

Trädplantor

Ett grönare Island

Aska, vulkanisk sten och lavafält. Island är det land i Europa med minst andel skog. Trots åratal av trädplantering står skogen bara för 1-2 procent av markerna. Nu kämpar forskarna mot klockan.

Försvaret mot skogsskövlingen

De senaste hundra åren har hälften av världens mangroveskogar försvunnit. På Sri Lanka har man tagit krafttag mot problemet. All mangroveskog ska skyddas – och det är kvinnorna som gör jobbet.

Klimat

Danskarna som tämjer vädrets makter

Översvämningar, inställd kollektivtrafik och förstörda källare. Skyfall förknippas ofta med stora bekymmer, men i Köpenhamn har man tänkt om. Här ses regnvattnet som en resurs.

Ölandsbron

Klimat

Öland behöver tänka på varje droppe

Svenskar är vana vid att alltid ha vatten i kranen, men vad händer om vattnet tar slut? På Öland är läget akut, lägre grundvattennivåer har aldrig uppmätts. Extrakt besökte den populära sommarön och fann nytänkande i krisens spår.

Klimat

Klimathot skapar oväntad allians i Lapplands vildmark

En spontan kopp kaffe blev startskottet för en oväntad allians. För första gången i historien samarbetar forskare i Tarfala med renskötande samer. Tillsammans ska de ta reda på hur klimatförändringarna påverkar Lappland. Och svaren brådskar.

Mat & jordbruk

Torkan slår hårt mot USA:s viktigaste odlingsmark

Torkan i Kalifornien är inne på sitt fjärde år. Många sektorer drabbas hårt och i krisens spår uppmanas alla att stänga av kranen.
Samtidigt expanderar de stora mandelodlingarna i Central Valley, en vattenslukande industri som borrar allt djupare efter grundvatten i den torra jorden. Följ med Extrakt på resa i den sinande dalen.

Livsstil & konsumtion

Skyddad stjärnhimmel – både vackert och viktigt

När städerna blir ljusare försvinner stjärnhimlen bit för bit. I dag återstår ett fåtal platser i världen med riktigt mörka natthimlar. Extrakt reste till Kalifornien och tog reda på varför det är ett problem.

Mat & jordbruk

Jätteräkor från Bjuv ska revolutionera smutsig bransch

Jätteräkan har länge pekats ut som en av vår tids största miljöbovar. Kemikalier, antibiotika och skövlade mangroveskogar är bara några av anledningarna. Nu kan ett revolutionerade räkodlingssystem i skånska Bjuv vara på väg att ändra den saken.