Gränsen mellan marknadsföring och politik håller på att suddas ut. Företag skapar medvetet konflikter med sina konkurrenter, enligt forskare som har studerat mjölkkriget mellan mejerijättarna och havreproduktsproducenten Oatly.

– I grund och botten handlar detta om att välja sida: växter framför djur. Det handlar om att alienera potentiella konsumenter från sina konkurrenter så att de konsekvent väljer ens egna produkter. Genom att mana till förändringar i kosthållningen blir det då inte bara enstaka inköp det är frågan om, utan ett konsekvent och medvetet val, säger Christian Koch, universitetslektor i företagsekonomi vid Högskolan i Kristianstad och en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

Oatlys krig mot mejeribranschen är ett tydligt exempel, men forskarna ser liknande utveckling i andra branscher som är i början av eller mitt i enorma omvandlingar, där ett annat exempel är Tesla.

Forskarna tror att deras resultat är överförbara till alla etablerade industrier med konsumentmarknader som står inför paradigmskiften. Detta särskilt i branscher där organisationer, konsumenter, politiker, och utmanande marknadsaktörer efterfrågar omställningar för klimatet.