Nät tillverkade av potatisskal ökar förutsättningarna för att ålgräs ska etablera sig, och minskar därmed stranderosion, enligt en internationell forskargrupp.

Genom att förstärka sjöbotten med ett nät gjort på potatisskal kan förutsättningarna för att ålgräs ska rota sig öka betydligt. Näten ger nyplanterade växter en chans att rota sig, enligt ett försök som publicerats i Nature.

– Förutom att rota sig bättre förökade sig också plantorna mer med vår metod än vanlig återplantering. Plantering utan nät kan fungera i vikar med liten vågexponering, men plantering i vågutsatta områden kan vara utmanande och där kommer näten att göra restaureringar mer framgångsrika, säger Eduardo Infantes, vid Kristinebergs marina forskningsstation, en av forskarna i gruppen.

Eftersom näten är gjorda av nedbrytbart material försvinner de av sig själva efter några år och bottnen där de använts blir helt återställd. Forskargruppen har gjort försök på ålgräsängar vid Sveriges västkust och i Västindien, samt på tidvattenområden i Nederländerna och Florida.

– Som ett nästa steg vill vi testa metoden i områden där kusterosion är problematisk, som i Skåne. Där kan den bidra till att stabilisera sanden så att strandväxter får bättre möjlighet att växa. När de har etablerat sig kommer de att skydda kusten från erosion, säger Eduardo Infantes i ett pressmeddelande.