Surfplattor har blivit vanliga på förskolor och digitala verktyg ingår sedan flera år i läroplanen. Men en ny studie vid Uppsala universitet visar att barnens lek med surfplatta är mindre kreativ och fantasifull än annan lek.

Det är forskare vid Uppsala universitet och vid University College London som har tittat på två grupper av förskolebarn, 2 år och 4-5 år gamla, och deras lekar med surfplattor och med leksaker som exempelvis klossar och utklädningskläder. Studien visar att barnens lek med surfplatta var mer utforskande, men hade mindre inslag av låtsas- och fantasilek.

– Även om studien är ganska liten visar den att man kanske ska vara försiktig med att använda pekskärmar med förskolebarn, säger Robin Samuelsson, språkforskare vid Uppsala universitet, i ett pressmeddelande.

Tidigare studier har enligt forskarna ofta fokuserat på hur nya appar eller VR används av barn på förskolor, den här gången tittade man på barnens fria lek med vanligt förekommande appar, det vill säga med liten inblandning av förskolans pedagoger.

– Våra resultat var tydliga men också överraskande med tanke på läroplanen. Vi hoppas att våra resultat är betydelsefulla och till hjälp för personal inom förskolan men också för föräldrar och andra som möter barn och teknologi i vardagen. Samtidigt som det finns möjliga lärandemekanismer för utforskande lek med datorplattor bör det finnas en medvetenhet om de sätt som nya teknologier påverkar barn, säger Robin Samuelsson.


Elin Viksten text

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.