163 artiklar

160 artiklar

Hundratals Östersjöarter i en app

Publicerad 2 augusti 2018

Foto: Beatrice Rindevall

Vill du veta vad för snäckor, växter och fiskar du hittar under sommaren? Svaren finns i den digitala fälthandboken ”Livet i havet” som går att ladda ner gratis.

I den nya appen, framtagen av Umeå marina forskningscentrum och Stockholms univeristets Östersjöcentrum, kan du identifiera hundratals Östersjöarter med utbredningskarta och bilder. Du kan se i vilken miljö arten trivs, hitta faktasidor om Östersjön och favoritmarkera arter som du sett eller vill leta extra mycket efter.
– Vi vill att folk ska lära sig mer om Östersjön, och är stolta att visa upp allt det vackra och viktiga under ytan! Vi tror att genom att göra det enkelt att hitta mer kunskap så kan fler känna ett engagemang för havet och även vilja skydda det, säger Ulrika Brenner, vid Östersjöcentrum, projektledare för Livet i havet.. Appen fungerar även i mobiler utan internetanslutning. Se fälthandboken online här.

Beatrice Rindevall