Luftföroreningar påverkar hälsa, miljö och klimat mer än vad som tidigare har varit känt, det visar resultaten från fem svenska forskningsprogram.

Trots att Sverige har bland Europas lägsta halter av luftföroreningar räknar man med att över 7 000 personer dör i förtid varje år på grund av exponering för framförallt partiklar och kvävedioxid.

Studierna visar att exponering för partiklar i dieselavgaser har en direkt påverkan på hjärta och blodkärl. De visar också att det finns ett samband mellan exponering för luftföroreningar och hjärt- och kärlsjukdomar, andningsproblem, effekter på foster och koppling till demens och barnallergier.

Det finns också ett nära samband mellan klimat och luftföroreningar. Till exempel har man sett att sotpartiklar påskyndar temperaturökningen i Arktis. Minskade utsläpp av sot, bland annat från vedeldning och dieseldrivna motorer, skulle därför ha omedelbara positiva effekter på klimatet.

– En viktig del av de svenska forskningsprogrammen har varit att öka samverkan mellan forskare och beslutsfattare. Det har bidragit till en mer effektiv luftvårdspolitik, både i Sverige och internationellt. Kunskapen har använts av myndigheter för såväl miljömålsarbetet som för Sveriges agerande inom EU och FN:s luftvårdskonvention, säger Anna Engleryd från Naturvårdsverket, i ett pressmeddelande.


Karin Montgomerytext

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.

  • Maria skriver:

    Och ändå är där en konstant ökning av flottan av smutsiga gamla mopeder som kör ut hamburgare och annan mat från restauranger till privatpersoner. Riskkapitalbolagens plattformar bearbetar marknaden och ska rulla ut tjänsterna i alla svenska städer. Antalet kurirer och gamla mopeder är obegränsat. De släpper ut ofullständigt förbrända kolväten rakt i ansiktet på cyklister och gångtrafikanter. Och ingen förvaltningsavdelning, åtminstone inte i Stockholm följer upp ökningen, ingen myndighet kontrollerar mopederna eller informerar kurirerna om skötsel. Ingen politiker talar om för dem som beställer att de också bör ta hållbarhetsansvar. Plötsligt är det helt legitimt för restauranger och appföretag att utlokalisera sociala och ekologiska kostnader.
    https://www.dn.se/insandare/stoppa-stinkande-mopeder-pa-cykelvagarna/