Halvledare, som används bland annat i tunna tv- och mobiltelefonskärmar, tillverkas i dag oftast av petrokemiska föreningar och sällsynta metaller. Forskare vid Umeå universitet har nu tagit fram kolbaserade partiklar med samma optiska egenskaper genom att tryckkoka björklöv, plockade på universitets campusområde.

I ett samarbete mellan forskare i Danmark och Kina har fysiker vid Umeå universitet tagit fram kolbaserade partiklar som kan användas till råmaterial i organiska halvledare. Råvaran är i högsta grad närproducerad: björklöv plockade vid Umeå universitet.

– Kärnan i vår forskning är att utnyttja närliggande förnybara resurser för organiska halvledarmaterial, säger Jia Wang, forskare vid Institutionen för fysik vid Umeå universitet, och en av författarna bakom studien.

Organiska halvledare finns i organiska lysdioder, OLED, som möjliggör ultratunna och ljusstarka tv- och mobiltelefonskärmar. I dag framställd de ofta av petrokemiska föreningar och sällsynta grundämnen. Forskningen från Umeå universitet har stor potential, och kan användas även för andra trädslag.

– Detta resultat visar att det är möjligt att övergå från fossila petroleumföreningar till förnybar biomassa som råmaterial för organiska halvledare, säger Jia Wang i ett pressmeddelande.