320 artiklar

Transport

211 artiklar

Vatten

Livsstil & konsumtion

Rena kläder med vanlig skogssvamp

Visste du att svampenzym är en given ingrediens i moderna tvättmedel? Nu hoppas forskaren Sara Landvik att svamparna ska få en allt viktigare roll i framtiden. Artikeln i sin helhet finns att läsa här.

Enzymer

Svampar och bakterier är mästare på att äta sig igenom döda träd, fallna grenar och andra organiska material. Tack vare enzymer kan de bryta sig igenom så gott som allt. Samma princip kan tillämpas för att få bort oönskade fläckar på kläder.

Färre kemikalier

Dagens tvättmedel innehåller en rad olika enzymer. Somliga är effektiva mot fruktfläckar, andra angriper proteinet som finns i exempelvis blod- och äggfläckar. Genom att använda en tiondels tesked svampenzymer kan mängden kemikalier och palmolja i tvättmedel reduceras med hälften.

Regnbågens färger

När svampen odlas upp på agarplattor börjar de så småningom skifta i regnbågens alla färger. Små bruna och fula svampar blir plötsligt rosa, turkosa, grönblå, vinröda och lila.

Svampsamling

Stamsamlingsfrysen beskrivs som hjärtat i verksamheten. Här finns just nu 45 000 stammar svampar och bakterier. Samtliga svampar och bakterier lagras ihop med olika typer av information, som exempelvis gps-koordinater. Tanken är att forskare även om 50 eller 100 år ska hitta all information de behöver.

Plockar allt

Högt upp i ett gammalt pilträd växer ostbågefärgade svampar i massor. Det är svavelticka, men kallas också chicken-of-the-woods eftersom smaken påminner om just kyckling. ”Vi vet aldrig vad vi kommer att behöva i framtiden. Vi samlar på oss allt vi kommer över.”

Framtiden

Sara Landvik är både stolt och glad att få bistå i den bioteknologiska kampen att få fram ett miljövänligare tvättmedel. Enzymerna får ständigt nya användningsområden och Sara Landvik hoppas att svampenzymer även ska kunna användas i kampen mot plastproblemet.
” Min dröm är att vi i framtiden ska kunna använda svampenzymer i kampen mot plastproblemet. Tänk om vi kunde hälla ut svampenzym i havet och bli av med all mikroplast.”

Anna Liljemalm text