Mat & jordbruk
Många returer hamnar på tippen
För e-handelsföretag inom textil- och elektronikindustrin kan det vara billigare att slänga returnerade varor jämfört med att sälja dem igen, skriver forskare från Lunds universitet i en forskningsartikel.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
– Den krassa verkligheten är att slänga är det minst dåliga ur ekonomisk synvinkel för företagen. Det gäller särskilt varor som är billiga i förhållande till den kostnad som krävs för att granska, packa om och lägga ut dem till försäljning igen, säger Carl Dalhammar, lektor vid Internationella Miljöinstitutet och skribent till artikeln.
Problemet är inte så enkelt att åtgärda, men ett alternativ kan vara obligatoriska returavgifter.
– Det är belagt att konsumenter överutnyttjar gratis returer, säger han.
Men forskaren Klas Hjort är osäker på om det löser problemet.
– Det kan lika gärna vara så att om det är dyrt att returnera billiga produkter så slängs de i alla fall. Det är en förhållandevis liten andel som returnerar, men dessa personer gör det i gengäld mycket. Och många av dem som inte skickar tillbaka säger att returprocessen är krånglig och ibland dyr, om det finns avgift, och att man därför behåller produkter som man i stället slänger senare, säger han.
De är dock eniga om det grundläggande problemet är fast fashion-upplägget; att massproducera billiga varor som ibland bara håller en säsong.
– Vi har levt på billig kredit i så många årtionden. Det handlar inte om att vara emot utveckling eller marknadsekonomi, utan om att vi måste tillbaka till en marknadsekonomi där vi konsumerar färre grejer av bättre kvalitet igen, säger Carl Dalhammar i ett pressmeddelande.