Kommunala satsningar på laddstolpar påverkar hur många elbilar kommuninvånarna köper. Det visar studier från IVL Svenska Miljöinstitutet och Göteborgs universitet.

Nybilsregistreringen av elbilar ökar i Sverige, men variationen mellan kommunerna är stor. I gemensamma studier har forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Göteborgs universitet sett samband mellan lokala styrmedel och andelen nyregistrerade elbilar i svenska kommuner mellan åren 2010 och 2016.

– Studien visar att kommunala satsningar på fler laddstolpar har lett till ett ökat antal elbilar, särskilt i storstäder. Det är den första studien som även undersöker kausalitet mellan ett antal olika lokala styrmedel och nyregistrerade elbilar på kommunal nivå i Sverige, säger Magnus Hennlock, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet.

Effekten av kommunala laddstationer var större i storstadsområden än i mindre orter. I storstäder bör laddstolparna placeras i bostadsområden, där möjligheterna till laddning ofta är mer begränsad. Mindre kommuner bör i stället placera dem intill de mest trafikerade vägarna för att öka synligheten och motverka räckviddsviddsångest.

– Kommunerna har en viktig roll för att driva på omställningen mot en mer elektrifierad bilflotta. Men laddinfrastrukturen måste planeras utifrån kommunens storlek och geografiska förutsättningar för att få effekt på nyregistrering av elbilar, säger Magnus Hennlock i ett pressmeddelande.


Karin Montgomery text

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.