Svenska forskares nya potatis ska ge miljövänlig plast

En ny sorts potatis har tagits fram av växtförädlare på SLU. Potatisens stärkelse har visat sig lämplig för tillverkning av miljövänlig plast som kan slängas i komposten.
Svenska forskares nya potatis ska ge miljövänlig plast Material tillverkade av växtproteiner och modifierad potatisstärkelse. Färgskillnaderna beror på komponenterna i blandningen (ingredienserna) och vid vilken temperatur plasten tillverkats. Foto: Faraz Muneer.

Den genetiskt modifierade potatisen har till skillnad från vanlig potatis långa kedjor av glukos i stärkelsemolekylerna. Det har gjort att stärkelsen fått fiberliknande egenskaper som gjort det möjligt att användas i det nya, plastmaterialet. Eftersom det är tillverkat av potatis kan plasten slängas i en vanlig kompost.

”Den är lite mjuk, inte så styv, och har en hög potential att kunna bli något i framtiden”, säger forskaren Mariette Andersson från SLU i ett pressmeddelande.

Stärkelsen har tillsammans med veteproteiner också format ett kompositmaterial som forskarna tror kan användas till förpackningar och plastfilm.

1 kommentar:

1. Kommentar från Kerstin Hamberger 29 november 2016:

Var och under vilka förhållanden odlas denna potatis.?Hur ser restriktionerna ut?

Vilka icke genmodifierade produkter kan också användas på samma sätt.

Notiser &