Mindre än två år efter att Greta Thunberg inledde sin skolstrejk för klimatet har samhället ändrat skepnad och flygplanen står nu stilla. Men vilken värld väntar efter coronakrisen?

I takt med coronavirusets spridning över världen avstannade både resande och transporter. Med flygplan och bilar parkerade försvann oljeindustrins viktigaste kunder.

– Under 1970-talets oljekris förberedde många länder en övergång till grön energi, men alla sådana planer gick om intet då oljepriset rasade decenniet därpå. Risken finns att dagens minuspris på råolja får liknande konsekvenser med ett förlängt beroende av fossila bränslen, säger Mikael Höök, forskare i Globala energisystem vid institutionen för geovetenskaper på Uppsala universitet.

– Å andra sidan investerar de största oljebolagen redan avsevärda belopp i förnybar energi i syfte att förbli relevanta även i grön framtid, något mindre företag tycks ointresserade av. Mycket avgörs därför av vilka aktörer som överlever pandemin, liksom innehållet i de energistrategier som nu formuleras. Själv önskar jag att även de politiska stödpaket som nu når industrin skulle rymma ett villkorat grönt vägval. Ingen vet vilken värld som väntar post-corona, men säkert är att våra förtroendevalda står inför möjligheter de inte får missa.


Karin Montgomery text

Lämna ett svar till Björn Abelsson Avbryt svar

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.

  • Björn Abelsson skriver:

    När det nu visat sig att det är möjligt att radikalt minska flygresandet för att rädda människors hälsa borde det också vara möjligt att minska flygresandet för att rädda planetens hälsa.