Svensk sojaodling på framväxt

Nu satsar JTI och SLU på att ta fram sorter av edamame-bönor som passar svenskt klimat.
Svensk sojaodling på framväxt Soja innehåller ungefär 40 procent protein, vilket är dubbelt så mycket som griskött. De innehåller alla nödvändiga aminosyror, är en god källa till både mineraler och vattenlösliga vitaminer och har lågt glykemiskt index.Foto: Surut Wattanamaetee /Mostphotos

– Närproducerad edamame skulle betyda att vi slipper globala transporter, och kan minimera risken för felanvändning av kemiska bekämpningsmedel och för inblandning av GMO-soja. Spårbarhet ända ner till odlaren skulle troligtvis också öka konsumenternas förtroende för soja, säger JTI-forskaren Fredrik Fogelberg.

Bönor är ett bra proteintillskott i en kost med mindre kött, då det släpper ut mindre klimatgaser samtidigt som det innehåller många viktiga ämnen.

– En ökad användning av baljväxter som soja är önskvärd ur folkhälsosynpunkt, säger Fredrik Fogelberg. Eftersom baljväxter dessutom kan fixera kväve i marken, är soja en gröda med stor framtidspotential i ett samhälle baserat på lokala resurser med minimerad negativ miljöpåverkan, menar forskarna Fredrik Fogelberg och Anna Mårtensson vid SLU.

Notiser &