Utsläpp och miljögifter bidrar till negativ utveckling

av Per Westergård
Antibiotikaresistens kan uppstå på flera sätt. Joakim Larsson, forskare vid Sahlgrenska akademin, misstänker att förekomsten av metaller och gifter i miljön bidrar till den negativa utvecklingen.
Utsläpp och miljögifter bidrar till negativ utveckling
Saugath Ganguly från miljöorganisationen Gamana visar ett avloppsrör med föroreningar från industriområdet nära byn Patencheru i Indien. Sjöarna omkring fabrikerna liksom grundvattnet är allvarligt förorenade och vattnet går inte att använda till någonting. Foto: Johan Romin

Joakim Larsson och hans forskargrupp genomförde för några år sedan en uppmärksammad studie (se faktaruta) kring effekten av orenade antibiotikautsläpp från läkemedelsfabriker i Patencheru, Indien. Studien visade att utsläpp av antibiotika ökar förekomsten av antibiotikaresistens i miljön, vilket i förlängningen kan bidra till att vi får fler resistenta bakterier hos människor.

– När läkare ger patienter antibiotika tar de en kalkylerad risk. Infektionen bekämpas samtidigt som läkemedlets medicinska värde sakta devalveras. Men släpper vi ut antibiotika i miljön vet vi bara en sak med säkerhet; vi vinner absolut ingenting.

Ny hypotes

Joakim Larsson och hans kollegor ska nu studera vilken betydelse metaller och biocider, ämnen som dödar levande organismer, har för resistensutveckling. Ett forskningsprojekt som Formas beviljat ett stöd på 25 miljoner kronor.

Joakim Larsson, Sahlgrenska akademin

Joakim Larsson, professor i miljöfarmakologi.

– Hypotesen är att om ett bakteriesamhälle exponeras för till exempel koppar, en vanlig metall i många båtfärger, så kommer bakterier som är resistenta mot just koppar att överleva. Vi vill även ta reda på om den plasmid, en bakteriell DNA-molekyl med genetisk information, som bär med sig metallresistensen även för med sig gener som är resistenta mot antibiotika eller biocider. Om det är så kan antibiotikaresistens gynnas i olika miljöer där metaller eller biocider används. På samma sätt misstänker vi att vissa desinfektionsmedel kan bidra till att sprida antibiotikaresistenta bakterier i vår närmiljö.

För Joakim Larsson personligen har nya kunskaper fått honom att försöka välja bort produkter som har antibakteriella egenskaper.

– Det finns en överdriven bakterieskräck i dagens Sverige. Det är inte rimligt att vi ska ha antibakteriellt silver i våra idrottskläder, om de luktar svett är det bättre att kasta dem i tvätten.

av Per Westergård