Pandemins utbredning har tvingat många att förändra sina inköp. Forskare ska nu ta reda på mer om dessa ändrade och inställda köpvanor.

– Covid-19 medför en unik chans att studera omställningsmöjligheter, säger Magnus Boström, professor i sociologi vid Örebro universitet och projektledare för en ny studie.

För att få svar på hur människor ska kunna bli öppna för förändring har studien delats upp i fem teman.

– Det första temat handlar om längtan av konsumtion, följt av hur man kan bekräfta sociala relationer via icke-konsumtion eller alternativ konsumtion, säger Magnus Boström i ett pressmeddelande.

Vidare ska han undersöka tidsmässiga och rumsliga aspekter samt vilka nya kompetenser och socialt stöd som behövs för att konsumenterna ska undvika överkonsumtion.


Karin Montgomery text

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.