Hur förändras vårt sätt att handla, laga och äta mat i kristider? Det ska forskare ta reda på i ett nytt projekt, där ändrade vanor i spåren av coronakrisen får agera exempel.

Hallå där, Christian Fuentes, projektledare för Digitala plattformar och nya matpraktiker: matkonsumtion i kristider och professor vid Akademin för textil, teknik och ekonomi, Högskolan i Borås.

Christian Fuentes, Högskolan i Borås.

 Vad ska ni ta reda på?
– Coronakrisen och restriktionerna med social distansering har gjort att konsumenter har varit tvungna att hitta nya sätt att handla, laga och äta mat. Här har digitala plattformar spelat en viktig roll. Vi vill studera de här nya sätten att använda dessa digitala plattformar. Vi vill också veta om det finns stora skillnader mellan hur olika grupper av konsumenter har hanterat den här förändringen. Vi kommer särskilt att titta på nya sätt att beställa online, kreativa lösningar på matlagning och middagar online.

På vilket sätt kan själva matlagningen ändras på grund av pandemin?
– När folk sitter mer hemma blir matlagning något de kan ägna sig mer åt. I Storbritannien har män (främst) som gör surdegar av olika slag till exempel blivit en trend. Många lägger upp olika kreativa rätter i sociala medier. Det finns också exempel på kreativ matlagning på den mat man har kvar, men det gäller nog främst länder med lockdowns.

Vilka skillnader mellan grupper tror ni kan finnas?
– Det gäller främst möjligheten att använda digitala plattformar för att hantera matinköp under coronakrisen, vilket påverkas både av tillgången till internet, närhet till affärer och kunskap om digitala enheter.

Varför är projektet viktigt?
– Om vi vet hur dessa nya sätt att handla, laga och äta mat har växt fram och vilka skillnader det finns mellan olika grupper av konsumenter kan vi säga något om hur vi kan skapar mer flexibla och inkluderande digitala matplattformar som kan hjälpa konsumenter att hantera förändringar i livet. 

Hur kan resultatet användas?
– Det visar hur matkonsumtion kan omorganiseras på grund av samhällsförändringar. På längre sikt kan det användas för att förstå hur hållbara digitala livsmedelsplattformar kan designas och användas. Resultaten kommer att kommuniceras till både myndigheter och aktörer inom handeln.

Vad händer i projektet just nu?
– Vi söker efter konsumenter att intervjua. Vi kommer bland annat att ställa frågor om personernas matkonsumtions har förändrats som ett resultat av coronapandemin, om de handlar mer mat online och om de har ätit middag med någon på distans.