Har elsparkcykeln fått oförtjänt dåligt rykte när det gäller trafiksäkerhet? Enligt en studie som jämför olika hyrfordon i stadstrafik är olycksrisken för resor med elcykel åtta gånger högre än för resor med elsparkcykel.

Antalet elsparkcyklar för uthyrning har ökat snabbt i Sveriges större städer, med klagomål både på felparkeringar och trafiksäkerhet som följd. Vissa vetenskapliga studier har också pekat ut elsparkcyklar som farligare än andra så kallade mikromobilitetsfordon. Nu menar forskare vid Chalmers att elsparkcyklarnas dåliga rykte bygger på felaktiga jämförelser.

– Tidigare studier har ofta jämfört äpplen med päron. De har klumpat ihop elcyklar med vanliga cyklar, och har inte tagit hänsyn till var, hur och i vilken omfattning fordonen används – eller om det rör sig om hyrda eller privatägda fordon. När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer såg vi att elsparkcyklister faktiskt har en lägre olycksfrekvens än elcyklister, säger Marco Dozza, professor i trafiksäkerhet på Chalmers, i ett pressmeddelande.

I studien har forskarna analyserat 721 olyckor med hyrcyklar, framför allt elsparkcykel men också med elcykel, i sju städer i Sverige, Tyskland och England. De flesta av olyckorna, 686 stycken, skedde med elsparkcykel, som används betydligt mer än elcykel. Men när reslängd togs med i analysen visade det sig att elcyklisterna löpte åtta gånger större risk att råka ut för en olycka.

– Tidigare studier har grovt underskattat säkerheten hos elsparkcyklar i relation till elcyklar. Det kan i sin tur ha fått konsekvenser för hur städer reglerar och planerar mikromobilitet. I en del städer försöker man styra mikromobiliteten mot elcyklar, säger Marco Dozza.

Samtidigt visade svensk statistik som publicerades i augusti att bland barn under 15 år sticker elsparkcykeln ut i olycksstatistiken – mer än vart tredje barn på elsparkcykel saknar hjälm, att jämföra med 15 procent av cyklisterna.


Elin Vikstentext

Lämna ett svar till Soffi Razavi Avbryt svar

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.

  • Soffi Razavi skriver:

    Vi välkomnar och bidrar aktivt till forskning som bidrar till ökad förståelse för trafiksäkerhet, men vi vill uppmana städer och användare att vara försiktiga med att dra slutsatser eller fatta beslut baserat på denna studie. Mikromobilitet utvecklas snabbt, och den bästa datan att utgå ifrån är den som speglar de fordon som används i dag.

    Studien bygger på data från 2022–2023 och baseras på ett mycket litet antal elcykelolyckor, vilket gör resultaten osäkra. Samtidigt saknas viktig kontext: elcyklar och elsparkcyklar driftas på olika sätt och användarnas erfarenhet skiljde sig markant, då elcyklarna var ett betydligt nyare inslag i staden. Förarens erfarenhet har Chalmers själva pekat på som en avgörande faktor i tidigare forskning. Att sådana aspekter inte kan beaktas på grund av det låga antalet elcykelolyckor gör det svårt att jämföra olycksfrekvenserna. Att utgå ifrån att förutsättningarna är desamma för båda fordonstyperna ligger långt ifrån verkligheten.

    Soffi Razavi, Head of Safety på Voi