Är du kostmedveten eller tillhör du socker-gruppen?

Äter du mycket kyckling, pasta, ost, dressing och oljor? Eller hör du till gruppen som konsumerar mycket yoghurt med flingor men avhåller dig från kaffe och kött? Forskare vid Lunds universitet har studerat hur människor äter efter olika matmönster.
Är du kostmedveten eller tillhör du socker-gruppen?
Högt intag av frukt och grönsaker är utmärkande inom den kostmedvetna gruppen. Foto: Mostphotos

I en ny studie från Lunds universitet har forskare undersökt hur olika grupper äter. Genom att studera kostdata från över 20 000 friska deltagare och jämföra detta med deras hälsostatus 20 år senare har forskarna sett att vissa matmönster är mer hälsosamma. De fann följande matmönster:

  • De kostmedvetna: Högt intag av fiberrikt bröd, frukt, grönsaker, frukostflingor, fisk och lättyoghurt och lågt intag av fiberfattigt bröd. För män inkluderade det även mycket grädde och för kvinnor mycket färskost. Lågt intag av rött kött, charkuterier och sötade drycker noterades hos båda könen.
  • Lågfettgruppen: Högt intag av lättmargarin, lättmjölk och lättyoghurt, lågt intag av smör.
  • Dressing- och grönsaks-gruppen: Högt intag av fleromättat fett i form av dressing/olja, grönsaker, kyckling, salta snacks, ris/pasta, stekt potatis och ost, men lågt intag av kokt potatis, sylt och socker.
  • Traditionalisterna: Högt intag av ägg, margarin, kokt potatis, fisk, rött kött/charkuterier, grädde och mjölk med hög fetthalt.
  • Te-frukost-gruppen: Högt intag av te, flingor, sylt/socker, yoghurt med hög fetthalt, mjölk med hög fetthalt, men lågt intag av kaffe och rött kött/charkuterier.
  • Socker-gruppen: Högt intag av godis, kakor, glass och sötade drycker.

Resultatet visar att den kostmedvetna gruppen kan kopplas till mindre risk för hjärtinfarkt och typ 2-diabetes hos både män och kvinnor. Männen hade även en minskad risk för stroke och mindre uttalad viktuppgång.

Karaktäriserande för denna grupp var att de i genomsnitt var äldre och mer utbildade, åt större mängd energi, protein, kolhydrater, fibrer och c-vitamin, men mindre mängd fett och socker (sukros) än individer i de andra grupperna. De var också mer fysiskt aktiva på sin fritid och rökte i mindre utsträckning. Kvinnorna i gruppen hade dock högre BMI.

En kost som innehåller högt intag av lågfettprodukter såsom lättmargarin, lättmjölk och lättyoghurt, var däremot kopplad till ökad risk för typ 2-diabetes.

Männen i ”Dressing- och grönsaks-gruppen” hade också minskad risk för hjärtinfarkt. De återstående matmönstren visade ingen koppling till hjärt- kärlsjukdomar eller typ 2-diabetes. Kvinnorna i ”Te-frukost-gruppen” hade dock gått upp minst i vikt vid uppföljningen.

– Men vill man kunna ge kostrekommendationer till den allmänna befolkningen måste vi även titta på matmönster i stället för bara enskilda livsmedel.Bra matvanor behöver inte innebära att man helt utesluter vissa livsmedel, bara man väljer att äta mest av det som anses hälsosamt, som exempelvis fullkorn, frukt och grönsaker, säger Ulrika Ericson som lett studien, i ett pressmeddelande.

av Karin Montgomery

Vad tycker du? Kommentera :

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.

Vi håller dig uppdaterad!

Kunskapen, idéerna & de nya lösningarna för ett hållbart samhälle. Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev.

Vi håller dig uppdaterad!

Kunskapen, idéerna & de nya lösningarna för ett hållbart samhälle. Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev.