Var är alla insekter?

Vad hände med alla insekter som tidigare slog mot bilarnas vindrutor? Det har många funderat på, men svaret är svårt att få. Det finns ofta för lite data om de flesta arterna för att veta hur - och om - de har minskat.
Var är alla insekter?
Även om bin har varit i fokus de senaste åren verkar också många andra viktiga pollinatörer ha minskat i population. Foto: Rakop Tanyakam/Mostphotos

Entomologer kallar det vindrutefenomenet. Men trots att många funderat på var surret tagit vägen är vindrute-observationer inte vetenskapliga, och det finns få tillförlitliga data kring hur det står till med många av våra viktiga insektsarter.

Forskare har sett oroande nedgångar i vissa arter, som bin, fjärilar och lysmaskar. Men inte alla granskas på samma sätt.
– Vi har en historia av att ignorera de icke-karismatiska arterna, vilket de flesta insekterna är, säger ekologen Joe Nocera till Science magazine.

Mycket av datan som existerar kommer från medborgarforskning och intresserade amatörer, som fågelskådare och fjärilssamlare. En entomologigrupp, Krefeld Entomological Society, har samlat data på insekter i Västeuropa sedan 80-talet. På flera ställen de undersökte under 2013 och 2014 hade insekterna minskat med upp till 80 procent jämfört med 24 år tidigare.

1989 fångade gruppen över 17 200 blomflugor, medan de 2014 hittade mindre än 2800. Nu jobbar de tillsammans med forskare för att se korrelationer med väder, förändringar i vegetation och andra faktorer som kan påverka de minskande populationerna. Förändringar i markanvändning och användning av bekämpningsmedel som neonikotinoider är dock troligtvis viktiga anledningar till minskningen av insekter.

av Beatrice Rindevall

3 kommentarer:

1. Kommentar från Docenten 23 maj 2017:

Lutningen på moderna bilrutor är dubbelt så stor som på äldre bilar. Det är därför det är svårt att sätta sig på plats i framsätena, vilket alla av medellängd eller mer kunnat konstatera. Det är gjort så för att minska luftmotståndet. Därmed mosas färre insekter, de sveps över bilarna.

2. Kommentar från Jan Kronberg 23 maj 2017:

Det är nog ganska logiskt att antalet arter och individer av insekter minskar. Det gamla landskapet som var uppbyggt som en mosaik med öppna diken och mindre vattendrag har försvunnit. Alla typer av insekter får svårare i stora täta skogar och bland stora sammanhängande åkrar. Giftanvändningen gör väl sitt till.

Det finns mycket man kan göra. Ät ekologiskt mat eftersom antalet arter och individer av insekter är rikare kring sådana gårdar.

Sätt upp biholkar för att kompensera för död ved. Odla bi- och fjärilsvänliga växter samt ha hela tiden något som blommar. Vatten är också viktigt.

Bara lite exempel. Tänk till omkring det du är satt att förvalta,