Bättre förståelse för uppkomsten av antibiotikaresistens

I en ny artikel i Journal of Biological Chemistry visar forskare från Uppsala universitet hur bakterier kan slå ut vår antibiotika.
Bättre förståelse för uppkomsten av antibiotikaresistens
Just nu pågår arbetet med att ta fram ny antibiotika, som även dödar resistenta bakterier. Foto: Allan Wallberg, Mostphotos

Bakterier kan använda olika metoder för att överlista vår antibiotika. En vanlig metod är att antibiotikan slås ut genom att bakterierna modifierar den kemiskt.

– Det gör att antibiotikamolekylen inte längre passar i sitt bindningsställe och kan utöva sin effekt, på samma sätt som en fot med bandage inte längre passar i sin sko, förklarar Maria Selmer i ett pressmeddelande.

I en ny artikel i julinumret av Journal of Biological Chemistry visar Maria Selmers forskargrupp på atomnivå hur ett antibiotikaresistensenzym känner igen och inaktiverar två olika antibiotika (streptomycin och spektinomycin).

– Den detaljerade kunskapen om hur enzymet känner igen två olika antibiotika kan hjälpa oss att förstå hur ett existerande resistensenzym kan uppgraderas och inaktivera ytterligare antibiotikatyper, vilket leder till snabb resistensutveckling mot nya antibiotika, säger Maria Selmer.

av Beatrice Rindevall