Frankrike kan komma att stoppa inrikesflyg på sträckor där tågresan inte tar mer än två och en halv timme. Det är resultatet efter en omröstning i parlamentet i helgen.

Det ursprungliga förslaget från Medborgarnas klimatkonvention (Convention Citoyenne Pour le Climat), Macrons klimatsatsning, sträckte sig betydligt längre. Enligt det skulle alla inrikes flyglinjer som trafikerar sträckor där tågresan tar upp till fyra timmar läggas ner, skriver The Guardian. Men efter protester från bland annat flygbolaget Air France-KLM, som liksom andra flygbolag drabbats hårt av restriktionerna under pandemin, och flera franska regioner, valde man att låta förslaget gälla en gräns på två och en halv timmes tågresa.

– Vi gjorde det för att fyra timmar riskerade att isolera vissa delar av Frankrike, till exempel Centralmassivet, något som vore orättfärdigt, sade landets transportminister Jean-Baptiste Djebbari under debatten inför omröstningen i nationalförsamlingen.

Det betyder att bland annat kortare flygresor från Orly söder om Paris till Nantes, Bordeaux och andra städer, kommer att upphöra. Däremot kommer anslutande flyg via flygplatsen Charles de Gaulle norr om Paris att fortsätta trafikera samma sträckor.

Förslaget om flygförbud behöver nu antas av senaten, för att sedan åter tas upp i nationalförsamlingen, innan det kan träda i kraft.

I Storbritannien pågår samtidigt en debatt om vilka satsningar på flygplatser som är rimliga att genomföra. En planerad upprustning och utbyggnad av flygplatsen Bradford i Leeds har fått skarp kritik, och skjuts nu upp enligt BBC News. En grupp forskare varnade förra året för att en sådan flygplatssatsning skulle ge högre utsläpp av växthusgaser än vad Leeds har tillstånd att släppa ut under en tioårsperiod.