Gränsen mellan marknadsföring och politik håller på att suddas ut. Företag skapar medvetet konflikter med sina konkurrenter, enligt forskare som har studerat mjölkkriget mellan mejerijättarna och havreproduktsproducenten Oatly.

– I grund och botten handlar detta om att välja sida: växter framför djur. Det handlar om att alienera potentiella konsumenter från sina konkurrenter så att de konsekvent väljer ens egna produkter. Genom att mana till förändringar i kosthållningen blir det då inte bara enstaka inköp det är frågan om, utan ett konsekvent och medvetet val, säger Christian Koch, universitetslektor i företagsekonomi vid Högskolan i Kristianstad och en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

Oatlys krig mot mejeribranschen är ett tydligt exempel, men forskarna ser liknande utveckling i andra branscher som är i början av eller mitt i enorma omvandlingar, där ett annat exempel är Tesla.

Forskarna tror att deras resultat är överförbara till alla etablerade industrier med konsumentmarknader som står inför paradigmskiften. Detta särskilt i branscher där organisationer, konsumenter, politiker, och utmanande marknadsaktörer efterfrågar omställningar för klimatet.


Karin Montgomerytext

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.