Ålgräs, som bland annat förhindrar erosion och är viktiga för havets biologiska mångfald, återhämtar sig bra genom sandtäckt återplantering. Det rapporterar forskare vid Göteborgs universitet.

Extrakt har tidigare skrivit om återplantering av ålgräs, och nu rapporterar forskare om goda resultat för återplantering med sandtäckning. De 80 000 ålgräsplantor som i fjol sattes ut i en grund havsvik vid Lilla Askerön mellan Tjörn och Orust hade i år mer än tiodubblats.

– Det här är första gången metoden med sandtäckning har testats i stor skala med lyckat resultat. Det visar att det går att återplantera ålgräs även där förhållandena är svåra och våra vanliga metoder inte fungerar, säger Per Moksnes, forskare vid Göteborgs universitet.

Ålgräsängarna i södra Bohuslän har minskat kraftigt de senaste årtiondena och på vissa platser har de försvunnit helt.

– Genom att först lägga ut sand har vi skapat nya förutsättningar i en vik där det varit för grumligt för ålgräset att överleva. Det här är en ny metod i Sverige och därför är det extra roligt att ålgräset tagit sig så bra efter planteringen, säger Beatrice Alenius, marinbiolog och projektledare vid Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Resultaten var överraskande bra, och viktiga för ålgräsets förmåga till återhämtning.

– Sannolikt har vi nu passerat en tipping point där ålgräset bidrar till att minska uppgrumlingen av sediment, förbättra ljusförhållandena och att ålgräsängen kan fortsätta att breda ut sig, säger Per Moksnes i ett pressmeddelande.