När skolbarn i tioårsåldern fick studera naturvetenskap utomhus i stället för i klassrummet fick de bättre förståelse för ämnena. I den amerikanska studien såg forskarna också att flickor som hade utomhuslektioner fick högre betyg.

– I naturen kan lärare hitta konkreta sätt att göra naturvetenskap levande, det är en bra plats för experiment, dialogbaserat lärande och grupparbeten, säger Kathryn Stevenson, huvudförfattare till studien, i ett pressmeddelande.

Det är forskare vid North Carolina State University som har jämfört hur barn i mellanstadieåldern lär sig naturvetenskap i klassrummet och ute i naturen. Drygt 400 elever undervisades enligt en läroplan för naturvetenskap med utomhusstudier. Deras studieresultat, betyg och kunskaper jämfördes med 237 elever som läste naturvetenskapliga ämnen på traditionellt vis i klassrummet.

När elevernas betyg jämfördes utifrån kön såg forskarna att de flickor som fått utomhuslektioner låg kvar på samma genomsnittliga nivå samtidigt som betygsnivån för flickorna som studerat i klassrum sjönk. För pojkar låg betygen på ungefär samma nivå. Tidigare amerikanska studier har visat att intresset för naturvetenskap ofta minskar i just tioårsåldern.

– Utomhuslektioner verkar underlätta lärandet för alla elever, men det fungerar verkligen extra bra för vissa elever som kanske inte kommer till sin rätt i ett klassrum, säger Kathryn Stevenson.


Elin Vikstentext

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.