Slitna vägmarkeringar orsakar utsläpp av mikroplaster, enligt en ny studie från VTI, finansierad av Naturvårdsverket.

Vägmarkeringar – som mittlinjer, övergångsställen och stopplinjer – orsakar utsläpp på 40-570 ton mikroplast om året, vilket kan jämföras med 200-700 ton från båtbottenfärger och 500 ton från konstgräsplaner. Det visar en ny studie.

– Samtidigt är kunskapen tyvärr närmast obefintlig. Nästan ingen vet hur mycket material till vägmarkeringar som man köper in eller av vilken kvalitet. Dessutom har få kommuner en budget specifikt för vägmarkeringar, säger projektledaren Ida Järlskog i ett pressmeddelande.

Uppskattningen innehåller osäkerheter.

– Men oavsett om det är 40 eller 570 ton så handlar det om betydande utsläpp.

Bättre underhåll, material av högre kvalitet och försiktigare plogning och sopning är några förslag till lösning, men forskarna föreslår också en diskussion om hur mycket vägmarkeringar som egentligen behövs.

– Kanske går det att förskjuta övergångsställen så att bilarna inte kör över de vita fälten? Och kanske kan man ta bort eller minska markeringar som främst har en dekorativ funktion? Sen är det förstås viktigt att tänka på trafiksäkerheten så att den inte påverkas, säger Ida Järlskog.