Mat & jordbruk
Så måste flyget ställa om efter pandemin
Pandemin kan vara en möjlighet för flygbranschen att ställa om, genom att successivt byta ut fossila bränslen mot syntetiska. Det visar modeller för framtidens flygtrafik 2022 till 2050.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Coronapandemin har lett till en kraftig reducering av flygtrafiken, vilket också har minskat koldioxidutsläppen. Den lägre efterfrågan på flygresor innebär en chans för flygtrafiken att ställa om, menar forskare i en vetenskaplig artikel.
Med hjälp av data från bland annat FN:s organ ICAO (Internationella civila luftfartsorganisationen) har forskarna modellerat en flygtrafik där omställningen bygger på att successivt byta ut det fossila bränslet mot drivmedel som inte skapas av råolja. De har undersökt vad en omställning skulle innebära för framtidens flygtrafik, hur stor efterfrågan kommer att vara de kommande trettio åren och hur stora utsläppen blir beroende på hur snabbt flygtrafiken ställer om till koldioxidfritt flygbränsle.
Resultatet visar att omställning för flygtrafiken faktiskt är möjlig, trots att en stor del mark skulle behövas för att producera syntetiskt flygbränsle, från till exempel solceller. Resultatet visar också att efterfrågan på flygresor kommer att fortsätta öka, om än långsammare, delvis på grund av att priset beräknas öka med ungefär 35 procent.
– Flygtrafikens omställning är nödvändig för att minska utsläppen och sakta in klimatförändringarna. Det är också vad som krävs för att nå de mål som flera av världens länder satt till framtiden – att vara koldioxidneutrala, säger Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet, i ett pressmeddelande.