De långa transportavstånden för e-handelns returer är en fråga som har lyfts alltmer den senaste tiden. Att avstå från inköp är naturligtvis det bästa alternativen för miljön, men det finns ändå några sätt att minska miljöpåverkan när du handlar på nätet.

Med e-handel har ett nytt köpbeteende uppstått. I jakten på rätt vara beställer kunder hem fler plagg än de planerar att behålla, och returnerar stora mängder.

– Den genomsnittliga andelen returnerade varor i Sverige visade sig vara 22 procent, men med stor variation. Mellan 18 och 60 procent av det som köps returneras, beroende på typ av vara, säger Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Varor fraktas hundratals mil


Sharon Cullinane, professor. Foto: Malin Tengblad/Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Omkring tre miljoner returförsändelser görs varje år, bara inom EU. Vissa företag har särskilda lager som hanterar returnerade varor, andra aktörer kontrakterar ut hanteringen till länder som Polen och Estland för att hålla nere kostnader.

– Det är svårt för människor att föreställa sig att deras varor kanske fraktas hundratals mil innan de återigen läggs ut till försäljning.

Hur kan man som konsument bete sig för att minimera sin miljöbelastning vid e-handel?

– Mitt främsta råd är att och undvika direkt eller extra snabb leverans. Den snabba leveransen minskar möjligheterna att samordna din leverans med andra, vilket orsakar mer trafik.

Hon råder även konsumenter att försöka handla lokalt producerade varor.
– Välj svenska företag eftersom det minskar avståndet, säger Sharon Cullinane.

Betala den faktiska konstnaden

Dessutom tipsar hon om alternativet ”click and collect”, att hämta upp varorna i butik eller på upphämtningsplatser.

– Och prova gärna varorna vid upphämtningsplatsen för att undvika onödiga transporter tillbaka om de inte passar.

I det längre perspektivet tror hon att vi måste det börja betala för de returnerade varornas verkliga kostnaderna.

– Vi vill alla köpa saker så billigt som möjligt, det är fullt naturligt. Men i framtiden måste vi vara beredda att betala lite mer för produkterna.

Tips för en mer hållbar e-shopping:

  • Undvik omedelbar leverans.
  • Handla lokalproducerade varor.
  • Köp från producenter vars storlekar och kvalitet du känner till.
  • Välj click and collect och prova vid upphämtning.
  • Gå eller cykla till upphämtningsplatsen. Om du använder bil så kombinera resan med ett annat ändamål som du skulle ha gjort ändå.

Karin Montgomery text

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.