Moderna dieselbilar överskrider utsläppsgränserna av kväveoxider fem gånger i verklig körning. Det visar preliminära resultat från en europeisk studie på över 700 000 fordon.

Studien har letts av IVL Svenska Miljöinstitutet, som redan för flera år sedan varnade för att dieselbilar släpper ut mer kväveoxider i verklig körning än vad som visas i de officiella inomhustesterna.

För två år sedan avslöjades Volkswagens fusk med manipulerad programvara, och i somras gjordes en omfattande mätkampanj i Göteborg som visade att även nya dieselbilar släpper ut fem gånger så mycket som gränsvärdena tillåter.

Nu har en större studie gjorts i Europa som bekräftar resultaten från Göteborg och visar att dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, överskrider gränsvärden med 4-6 gånger.

Det är de officiella inomhustexterna, och alltså inte testerna i verklig körning, som används för EU:s avgaslagstiftning.

 – Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.

– Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger Åke Sjödin.


Beatrice Rindevall

Lämna ett svar till Beatrice Rindevall Avbryt svar

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.

  • Jeff skriver:

    Jag tycker detta icke är trovärdigt

  • Urban Berglund skriver:

    Bra att man kollar – i verkligheten – vad fusket med dieselmotorernas utsläpp har lett fram till. Det behövs beslutsunderlag som har något med sanningen att göra. Inte med manipulerade data att göra.

    Det är bra om branschen lär sig att det finns granskning och om dieselmarknaden havererar så har man sig själva att skylla.

    De nya motorerna som drar i det närmaste hälften av vad tidigare gjorde – i liter per mil räknat – gör ju att dieselbilen blivit miljövänligare sedan förut, eller hur? Men – att man manipulerat sig fram till en lagstiftning som blundar för verkligheten är allvarligt.
    Vad är det mera vi inte får veta, nu när det är företagen själva som ska bevisa sin miljönytta? Marknadens krav, brukar man prata om, men att pengarna styr har ju i detta fall visat sig vara ödesdigert.

    Vad finns det forskat om partikelfilter – som det ju var debatt om för många år sedan – och som vi heller inte vet allt om för att Volvo och Saab inte ville ha att Peugeot hade en fördel av sina filter på marknaden? Var är den kunskapen idag? Vad finns det på bilarna idag? Ingenting?

    Mera studier i verklig körning!
    Urban