Kemikalier
Miljöfarliga vrak identifieras med ny metod

Runt Sveriges kust ligger ett stort antal vrak som kan utgöra miljörisker. Men att sanera dem från olja eller farlig last är både kostsamt och riskabelt.
Forskare vid Chalmers utvecklar nu en modell med vilken man ska kunna prioritera vrak att sanera, och bestämma den bästa saneringsmetoden för varje vrak. Valkokaren S/S Skytteren sänktes 1942 utanför Lysekil. Hon var troligen på väg till England från Göteborg när hon förliste och kan ha haft 400 kubikmeter olja och 100 kubikmeter diesel ombord. 1995 upptäcktes det att hon läcker olja i perioder, kanske upp till 1000 liter per dygn. Det är bara ett exempel på riskvrak som ligger längs våra kuster. En utredning av Sjöfartsverket visar att 2700 vrak inte slutgiltigt kan avföras från utredning, 316 av dessa är potentiella miljörisker och 31 bedöms utgöra reella miljöhot.Skrivbordsarbete
För att avgöra hur stora dessa risker är krävs ett systematiskt skrivbordsarbete. – Ett exempel är att tidpunkten när skrovet senast målades betyder mycket för att avgöra hur mycket det kan ha korroderat. Då letar man kanske efter information från 1940-talet om när fartyget var på varv senast, berättar Ida-Maja Hassellöv, universitetslektor vid Chalmers som leder det Formasstödda projektet om riskanalys av miljöfarliga vrak. Projektgruppen utarbetar en modell för riskbedömning som sedan kan användas av den myndighet som får ansvaret för riskvraken. Det är ännu inte bestämt vilken myndighet det är. Idag övervakar Kustbevakningen de 31 värsta fallen vid sina återkommande överflygningar över Sveriges kust, men vem som ska besluta om, och ansvara för, sanering av gamla vrak är inte klart.
Sjöfartsverkets djupdatabild visar S/S Skytteren som ligger utanför Lysekil. Ingen vet exakt hur mycket bränsle som finns ombord och hur mycket som redan har läckt ut. Foto: Sjöfartsverket
Långsamt eller allt på en gång?
Skadliga utsläpp under lång tid
Men små diffusa utsläpp under lång tid gör också skada. Det har forskargruppen fastställt. Ekotoxikologiska undersökningar visar att ytterst låga koncentrationer av olja påverkar sedimentsamhällen, både djur och bakterier, och stör deras förmåga att omsätta näringsämnen.
Bild från en video som spelats in av en fjärrstyrd farkost på S/S Skytteren där hon ligger på över 50 meters djup. Foto: Sjöfartsverket