Ljudnivån har ökat i de amerikanska nationalparkerna. Detta kan ge konsekvenser för djurlivet. Vissa ugglor och fladdermöss kan till exempel ha svårt att höra sina byten.

Besökarantalet till de amerikanska nationalparkerna har ökat markant. Det innebär att avlägsna delar av vildmarken numera förorenas av ljud, framförallt från motorer. Amerikanska forskare kartlägger nu vad den förändrade ljudbilden innebär för bland annat däggdjur och fåglar. Det rapporterar Sveriges radios vetenskapsredaktion från vetenskapskonferensen AAAS.

Enligt forskare Kurt Fristrup vid Fort Collins i Colorado har bakgrundsljudet i medeltal stigit med minst 3 decibel i över 60 procent av de uppmätta nationalparkerna och naturskyddsområdena, vilket är en fördubbling.

Enligt forskaren Clinton Francis kan denna ökning av ljudnivån påverka djurlivet. I sina studier har han bland annat sett att för vissa gnagare minskar tiden där de aktivt letar mat med hela 50 procent när bakgrundsljudet ökar med 3 decibel. Och vissa ugglor och fladdermöss kan ha svårt att höra sina byten.

Läs mer här (sverigesradio.se)