Frankrikes nationalförsamling röstade i veckan ja till ett åtgärdspaket för att begränsa så kallad fast fashion och klädindustrins miljöpåverkan. Ett reklamförbud och en särskild miljöavgift är två av åtgärderna som nu läggs fram för omröstning i senaten.

Lågpriskedjor som till exempel Shein, H&M och Zara har slagit hårt mot Frankrikes modeindustri, där flera inhemska klädmärken har gått i konkurs de senaste åren. Men den främsta anledningen till lagförslaget är snabbmodets effekter på miljön, menar Macrons stödparti Horizon, som står bakom förslaget.

Omröstningen i nationalförsamlingen i torsdags kan göra Frankrike till det första landet i världen som ”lagstiftar för att begränsa överdrifterna inom ultrasnabbt mode”, sade Christophe Bechu, minister för hållbar utveckling.

Åtgärderna som nu har godkänts – men som också måste godkännas av senaten – syftar till att göra lågpriskedjornas snabbmode, inte minst från kinesiska storföretag, mindre attraktivt för konsumenterna. Förutom en miljöavgift ska producenterna också tvingas informera konsumenterna om textilproduktionens miljöpåverkan. Förslaget om att begränsa reklam för snabbmode godkändes också, även om det fick kritik från konservativt håll.

– Textilindustrin är en av världens mest förorenande industrier, säger Anne-Cecile Violland från regeringens stödparti Horizon, till The Guardian.

Vad som kommer att räknas som snabbmode avgörs bland annat av mängden producerade kläder och vilken omsättning företagen har på nya kollektioner. Enligt Anne-Cecile Violland är kinesiska Shein och företagets ”7 200 nya plagg om dagen” ett exempel på företag som kommer att omfattas av den nya lagen.

I höstas införde Frankrike en lagningsbonus, en rabatt på mellan 60 och 250 kronor för varje plagg som lämnades in för lagning, för att uppmuntra konsumenter att laga kläder och skor hellre än att köpa nytt.