Forskningsinstitutet Rise har undersökt hur självkörande elmaskiner kan användas i jordbruket och kommit fram till att man kan spara in på både kostnader och klimatutsläpp.

Forskare har simulerat energibehovet på en 200 hektar stor ekologisk mjölkgård med femårig växtföljd.
– Har man en batteridriven maskin så kan man ladda den med solceller eller vindkraftverk som man har på gården. Den stora frågan då är om man klara av jordbrukets maskinbehov med en batteridriven maskin, vilket vi testat i den här studien, säger projektledare Jonas Engström till Sveriges radio. För att kunna köra eldrivet utan påverka skörden behövdes traktorerna göras självkörande. – Om en förare ska köra så behöver maskinen klara av en hel arbetsdag, vilket gör att det blir ett stort och dyrt batteri. Men med en autonom maskin som istället kan arbeta dygnet runt så kan den åka och ladda när den behöver istället, säger Jonas Engström.

Beatrice Rindevall

• Jörgen skriver:

Det borde gå att utveckla självgående jordbruksredskap, snabbare än fordon för väg. Lättare redskap packar jorden mindre, och som sagt kan gå dygnet runt. Nu finns det en hel del tunga maskiner och traktorer, som kommer att vara i drift länge. Dessa skulle relativt snabbt kunna ställa om till biogas. Självkörande traktorer kan inte sättas in så snabbt, som önskvärt är.