Forskare från mer än 50 olika lärosäten världen över varnar för att den unika biologiska mångfalden på Madagaskar är akut hotad.

Uppropet sker i form av två artiklar i den vetenskapliga tidskriften Science som visar att cirka 60 procent av öns ryggradsdjursarter och nästan 90 av växtarterna påverkas negativt av överexploatering.

– Naturen är vår största tillgång i kampen mot klimatförändringar och för att säkerställa matförsörjningen. Ändå har vi degraderat alla ekosystem på denna planet till en bråkdel av deras tidigare omfattning, utrotat ett stort antal arter och utsatt många fler för risker. Madagaskar är ett tydligt exempel; dess biologiska mångfald är lika unik som den är hotad, säger Alexandre Antonelli, professor i biologisk mångfald vid Göteborgs universitet och forskningschef vid Kew Gardens i Storbritannien.

Enligt forskarna finns 82 procent av öns kärlväxter och 90 procent av land- och sötvattenryggradsdjur bara på Madagaskar.

– Madagaskars biologiska mångfald och landskap har förändrats dramatiskt under de senaste decennierna. Att rädda Madagaskars mångfald är allas ansvar, inklusive civila samhällen och beslutsfattare, det är nu dags att vidta åtgärder, säger Hélène Ralimanana på Kew Madagascar Conservation Centre och huvudförfattare till den ena studien, i ett pressmeddelande.