Vatten
Knuff i köttfri riktning

Små och enkla förändringar ska få människor att göra val som är bättre för miljön. Metoden, som kallas för nudging, har exempelvis ökat försäljningen av vegetariska rätter på en restaurang med hela 40 procent. Det visar ett forskningsprojekt vid Göteborgs universitet.
Nudging kan översättas med att knuffa eller putta människor till att ändra sitt beteende. Syftet är att hjälpa dem att fatta beslut som är bättre för dem själva, men även för samhället. Det används ofta för att uppmuntra människor att äta mer hälsosamt, en klassisk så kallad nudge är att placera frukt och grönsaker i ögonhöjd i matbutiken. Med det är även ett effektivt redskap för att styra människor till miljömässigt bättre val. – Vi har sett att metoden ger önskat resultat för hur en kund väljer bland varor som är kopplat till identitet och som det finns starka normer kring, till exempel miljöfrågor, säger Fredrik Carlsson, som leder ett forskningsprojekt om nudging vid Göteborgs universitet.Fyra sätt att förändra
Han och hans kollegor ska ta reda på i vilka situationer metoden är effektiv, relaterat till miljö och uthållig konsumtion. Dessutom vill de förstå vad som krävs för att effekterna ska bli långsiktiga, och när en nudge kan spilla över till andra områden, exempelvis hälsa. Fredrik Carlsson berättar att det finns fyra olika grundläggande sätt att förändra konsumtion; genom ekonomiska incitament, förbud, information och nudging. – Det unika är möjligheten att påverka människor fast de behåller sin valfrihet, alltså utan förbud. En viktig poäng är också att nudging inte handlar om vad saker kostar, det har inga effekter för personernas ekonomi, säger Fredrik Carlsson.Fungerar bra vid snabba beslut
Och det ena behöver inte utesluta det andra, alla fyra sätt kan användas samtidigt eller var och en för sig. – Det gäller att välja det eller de alternativ som väntas ge störst effekt i situationen.– Nudging handlar inte om vad saker kostar, det har inga effekter för personernas ekonomi.Forskning har visat att nudging fungerar bra vid snabba och intuitiva beslut. – Nudging kan vara effektivt i situationer när man normalt går på sin magkänsla, säger Fredrik Carlsson.