Klimat
Elsparkcykel säkrare än väntat jämfört med elcykel

Har elsparkcykeln fått oförtjänt dåligt rykte när det gäller trafiksäkerhet? Enligt en studie som jämför olika hyrfordon i stadstrafik är olycksrisken för resor med elcykel åtta gånger högre än för resor med elsparkcykel.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Antalet elsparkcyklar för uthyrning har ökat snabbt i Sveriges större städer, med klagomål både på felparkeringar och trafiksäkerhet som följd. Vissa vetenskapliga studier har också pekat ut elsparkcyklar som farligare än andra så kallade mikromobilitetsfordon. Nu menar forskare vid Chalmers att elsparkcyklarnas dåliga rykte bygger på felaktiga jämförelser.
– Tidigare studier har ofta jämfört äpplen med päron. De har klumpat ihop elcyklar med vanliga cyklar, och har inte tagit hänsyn till var, hur och i vilken omfattning fordonen används – eller om det rör sig om hyrda eller privatägda fordon. När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer såg vi att elsparkcyklister faktiskt har en lägre olycksfrekvens än elcyklister, säger Marco Dozza, professor i trafiksäkerhet på Chalmers, i ett pressmeddelande.
I studien har forskarna analyserat 721 olyckor med hyrcyklar, framför allt elsparkcykel men också med elcykel, i sju städer i Sverige, Tyskland och England. De flesta av olyckorna, 686 stycken, skedde med elsparkcykel, som används betydligt mer än elcykel. Men när reslängd togs med i analysen visade det sig att elcyklisterna löpte åtta gånger större risk att råka ut för en olycka.
– Tidigare studier har grovt underskattat säkerheten hos elsparkcyklar i relation till elcyklar. Det kan i sin tur ha fått konsekvenser för hur städer reglerar och planerar mikromobilitet. I en del städer försöker man styra mikromobiliteten mot elcyklar, säger Marco Dozza.
Samtidigt visade svensk statistik som publicerades i augusti att bland barn under 15 år sticker elsparkcykeln ut i olycksstatistiken – mer än vart tredje barn på elsparkcykel saknar hjälm, att jämföra med 15 procent av cyklisterna.