Genuin natur utan berättarröster och musik, i ett långsamt tempo. Det gör att tv-programmet Den stora älgvandringen ger tittarna en naturupplevelse, trots att de är långt från skogen.

– Tittarna beskriver hur ljudet av vind, fåglar och regn ger en känsla av närvaro, och hur den långsamma rytmen i sändningen hjälper dem att varva ner. Många upplever att programmet påminner om barndomsminnen, tidigare naturupplevelser eller platser de har en personlig koppling till, säger Minh-Xuan Truong, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, i ett pressmeddelande.

I en färsk studie har han undersökt vad som får tv-tittare att välja att följa SVT:s återkommande slow tv-program Den stora älgvandringen. En vetenskaplig artikel baserad på en enkätundersökning finns publicerad i People and Nature. Den vanligaste förklaringen till varför tittarna följer programmet är att man uppskattar naturen, att man är intresserad av vilda djur och att det återkommande programmet nu har blivit en tradition.

För en del har programmet blivit ett tecken på att våren är på ingång. En återkommande synpunkt är att programmet har en lugnande effekt. Viktigast för en känsla av närvaro är det naturliga, oredigerade ljudet. Man uppskattar också att programmet inte klipps, precis som i naturen syns djuren ibland, ibland inte.

Naturprogrammet Den stora älgvandringen direktsänds från Ångermanland, från en plats där älgarna varje år vadar över älven. Programmet har också en livechatt, som personerna som svarat på enkäten menar är viktig för en känsla av gemenskap och för att få större kunskap om djur och natur.

– Digitalt friluftsliv verkar kunna främja återhämtning och naturkontakt på ett liknande sätt som upplevelser i den verkliga naturen. Det kan förstås aldrig ersätta verkliga naturupplevelser men det kan vara ett viktigt komplement, särskilt för personer som har svårt att ta sig ut, säger Minh-Xuan Truong.


Elin Vikstentext

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.