Trots höga mål för hållbart resande görs få satsningar på att underlätta för resenärer som kombinerar cykel och kollektivtrafik. Ett nytt forskningsprojekt tar reda på varför – med start i Västra Götaland.

Många regioner har satt upp mål om att det ska bli lättare att kombinera en resa i kollektivtrafiken med att cykla. Ändå är satsningar för att underlätta sådana kombinationsresor få, menar Göran Smith, forskare och enhetschef vid forskningsinstitutet Rise.

Han är involverad i ett nytt projekt, som ska undersöka varför det inte görs mer, med utgångspunkt i Västra Götalandsregionen. Där väntar man just nu på tågvagnar med bättre plats för cyklar, något Göran Smith ser som ett konkret uttryck för en vilja att få till bättre lösningar.

Göran Smith vid cykel
Göran Smith, forskare vid Rise. Foto: Nanna Rask

– Västra Götaland har kommit ganska långt, men det finns mer som skulle kunna göras, säger han.

Han beskriver att det pågår ett perspektivskifte inom kollektivtrafiken. Tidigare var uppdraget till de som planerar kollektivtrafiken inriktat på just kollektivtrafik. Nu talar man inom allt fler regioner i stället om ”hållbar mobilitet”. Västra Götalandsregionen har till exempel ett övergripande mål om ”hållbar och förbättrad tillgänglighet”, som ska möjliggöra olika former av hållbart resande.

Göran Smith hoppas att det nya projektet ska bidra med bättre förståelse för varför cykelfrågor fortfarande har ganska låg prioritet inom planering av kollektivtrafik, trots det vidgade perspektivet mot hållbart resande.

– Kanske är problemet att regionernas mål för systematisk integrering av cykel och kollektivtrafik inte är tillräckligt tydligt definierat? Eller handlar det om något annat, att man är fast i ett gammalt tänkande, och enbart lägger fokus på kollektivtrafiken? Det är det här vi vill försöka ta reda på, och se vad som kan göras för att ge cykelperspektivet tydligare utrymme.

Bra för boende i glesbygd

Utöver ökade möjligheter att ta med cykeln på kollektivtrafiken nämner Göran Smith bättre cykelvägar och cykelparkeringar i anslutning till hållplatserna som exempel. Det skulle kunna underlätta för resenärer som kombinerar cykel och kollektivtrafik.

Han menar att cykelsatsningar bland annat skulle vara bra för boende i glesbygd, där många inte kan ta sig hela vägen från punkt A till punkt B med bara kollektivtrafik. Får man ta med sig cykeln i kollektivtrafiken kan man cykla både första biten från hemmet till tågstationen och sista biten fram till jobbet – vilket kan vara just vad som krävs för att resan ska bli rimlig utan bil.

– Vårt transportsystem, som det ser ut nu, är inte hållbart eftersom vi kör för mycket bil, men det är inte heller rättvist, för kollektivtrafiken når inte alla. Jag tror att man kan nå fler om man får till en bättre sammankoppling mellan cykel och kollektivtrafik – på det sättet är det här en rättvisefråga.

Svåra avvägningar och målkonflikter

Göran Smith betonar att frågan om vad som bör prioriteras inom kollektivtrafiken är svår. Även om det finns en vilja att göra det lättare att ta med cykeln i kollektivtrafiken, eller erbjuda säkrare cykelparkeringar måste det vägas mot andra intressen i en verklighet där resurserna är begränsade. 

– Det uppstår målkonflikter, och det tror jag är ett av de största hindren. Cyklar tar ju plats – och utrymmet på bussar, tåg och spårvagnar är begränsat, särskilt i rusningstrafik.


Charlie Olofssontext

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.