När elcyklar och elsparkscyklar blir allt vanligare ökar också risken för fler bränder – och just batteribränder är kända för att vara svårsläckta. Nu listar forskare lösningar som kan göra elfordonen säkrare.

Elcyklar har möjliggjort ett mer hållbart resande, men risken för batteribränder riskerar att bromsa utvecklingen. Det konstaterar Anna Niska, forskningsledare och föreståndare för Cykelcentrum vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

På grund av säkerhetsriskerna har till exempel vissa arbetsgivare begränsat möjligheten för medarbetare att ladda sitt cykelbatteri på jobbet. Även i kollektivtrafiken har det införts restriktioner som har gjort det svårare att ta med eldrivna fordon ombord.

– Elcykeln har stor potential att ersätta även lite längre bilresor, så det här är en jätteviktig fråga som vi behöver hitta balanserade sätt att hantera, säger Anna Niska i ett pressmeddelande.

I den nya rapporten listas tio förslag som kan göra batterierna säkrare. Bland annat föreslås en certifiering, och förbud mot att sälja icke-certifierade batterier. Forskarna föreslår också en skrotningsersättning, för att uppmuntra till utfasning av undermåliga batterier. Andra lösningar som lyfts fram är satsningar för att förbättra säkerheten i cykelgarage samt utveckling av säkrare batterier, och brandsläckare som är anpassade för just batteribränder.

I rapporten beskrivs New York som en förebild. Där har man förbjudit försäljning och uthyrning av cyklar med batterier som inte är certifierade enligt erkända standarder. Staden har också ett pilotprojekt med säkra laddstationer för leveransarbetare som använder elcyklar och elsparkcyklar i jobbet.


Charlie Olofssontext

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.