Biologisk mångfald
Delningsekonomin på frammarsch – men är den hållbar?
Delningsekonomin framställs ofta som ett hållbarare konsumtionsalternativ. Men är det verkligen så? Forskare vid forskningsinstitutet IZA i Tyskland har i en artikel visat på att delningsekonomin inte nödvändigtvis leder till lägre miljöpåverkan – i vissa fall leder den till och med till högre miljöbelastning.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Den totala miljöbelastningen stiger
Men stämmer detta? Är delningsekonomin verkligen hållbar ur miljösynpunkt? Forskarna Werner Eichhorst och Alexander Sperman vid forskningsinstitutet Zukunft der Arbeit (IZA) i Bonn har i en uppmärksammad artikel visat på att delningsekonomi inte nödvändigtvis leder till minskad miljöpåverkan. Det kan tyckas motsägelsefullt, då delningsekonomin bygger på principen om effektivare resursanvändning. Förklaringen ligger enligt Eichhorst och Spermann i att delningsplattformar som Uber och Airbnb inte bara gör det enklare att använda befintliga resurser utan även billigare, något som i sin tur öppnar upp marknaden för nya konsumenter. – När Uber gör det billigare att åka taxi väljer fler att åka taxi. Därmed stiger den totala miljöbelastningen eftersom fler taxiresor görs, säger Alexander Spermann.Rekyleffekten vanligare vid delningstjänster
I studien har Eichhorst och Spermann bland annat tittat på hur Uber påverkat taximarknaden i New York. Sedan starten 2011 har antalet taxiresor ökat markant. I juni 2013 uppmätes 14, 8 miljoner taxiresor i New York. Två år senare hade antalet resor stigit till 17,5 miljoner, en ökning på 18 procent och detta är enligt Spermann inte unikt för Uber. – När tjänster som Airbnb sänker boendekostnaderna kan fler kosta på sig att resa. Vilket leder till fler flygresor och transporter och en ökad miljöpåverkan.– När Uber gör det billigare att åka taxi väljer fler att åka taxi. Därmed stiger den totala miljöbelastningen eftersom fler taxiresor görs.Fenomenet som Spermann beskriver kallas för rekyleffekten. Den är i sig inte unik för delningsekonomin utan förekommer även i andra typer av effektiviseringar. Men enligt Spermann är rekyleffekten vanligare i samband med vinstdrivna delningstjänster. – Det är framförallt vinstdrivna tjänster inom delningsekonomin, som Uber och Airbnb, som orsakar dessa rekyleffekter, eftersom de kan erbjuda befintliga tjänster till ett billigare pris, säger Alexander Spermann.