Fler gångvägar och cykelbanor och mindre plats för bilar. När Milano planerar inför en återgång till det normala är det med ambitionen att kraftigt minska luftföroreningarna.

I veckan presenterade Milanos vice borgmästare, Marco Granelli, en ambitiös åtgärdsplan för att minska biltrafiken i staden, Strade Aperte eller öppna vägar. När staden öppnar upp igen efter de sociala restriktioner som fortfarande råder på grund av covid 19 ska 35 kilometer av gatorna förvandlas för att ge utrymme åt fotgängare och cyklister. Trottoarerna ska bli bredare, cykelbanorna ska bli fler och särskilda trafikfria grannskap ska inrättas.

– Självklart vill vi starta upp ekonomin så snabbt som möjligt, men vi tror att vi behöver göra det på en annan grund än tidigare. Nu gör vi oss redo att snabbt öppna vår stad igen och vi tror att det här kommer att gynna restauranger, hantverkare, kaféer och andra näringsidkare, säger Marco Granelli enligt The Guardian.

Milano och dess region Lombardiet hör till de områden i Europa med högst halter luftföroreningar, något som visat sig påverka hur hårt covid 19 slår. Det är också ett av de områden som drabbats hårdast av coronavirusets framfart. Under de sociala restriktioner som har införts i hela Italien har trafikstockningarna och då också luftföroreningarna minskat med mellan 30 och 75 procent.

– Milanos åtgärdsprogram är väldigt viktigt eftersom det visar vilka möjligheter världens städer har nu att satsa på en omstart. Det är ett unikt tillfälle att titta på stadsplaneringen med nya ögon och anpassa den efter vad vi vill uppnå, säger Janette Sadik-Khan till The Guardian.

Hon har tidigare arbetat med att göra några av New Yorks mest trafiktunga gator mer cykel- och promenadvänliga och är nu involverad i omvandligen av Milanos gator. Hon hoppas att Milano, som ligger några veckor före många andra av världens städer i coronapandemins utveckling, kan visa på en möjlig väg framåt.