Det finns sätt att minska förseningar i den svenska persontågtrafiken. Doktoranden Carl-William Palmqvist från Lunds universitet har i Tokyo funnit åtgärder som vi i Sverige kan ta efter.

– Den enskilt största saken jag lärde mig handlar om hur de arbetar med planerade uppehåll, alltså tiden för att låta människor stiga av och på. Uppehållen varierar från dag till dag och mellan olika platser, så att tidtabellen hela tiden anpassas. Det kan vi ta efter på ett enkelt sätt, säger han i ett pressmeddelande. Vad han fann var att persontågen i Tokyo – i första hand pendel-, tunnelbane- och regionaltåg – verkligen hade hög punktlighet och färre antal förseningar än persontåg i Sverige. – Den andra lärdomen handlar om tågens faktiska uppehåll på perrongerna, där jag såg att man i Tokyo har ett effektivt sätt att se till att resenärer kommer av och på tågen. Tågen stannar på samma ställe varje gång, och plattformen är målad för att göra det smidigt för människor att kliva av och på.

Karin Montgomery

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.

  • Rolf Broberg skriver:

    Det låter så självklart att ha givna lägen på perrongerna. Vi har ju sedan urminnes tid skyltar där det står Vagnläge A, B osv. Men jag ser inte att det används. Man får gissa var man ska placera sig för att slippa den stora kollektiva rockaden när tåget väl anländer.

    Visst – ibland kanske tågsetet har andra vagnar än planerat. Så är det dags för elektroniska anvisningar av vagnlägen? Då kunde de ange vagnsnummer i klartext: Vagn 11, 12 osv. På något sätt borde det gå att peka ut var ”min” vagnsdörr kommer att hamna.