Tidsoptimism ett problem när tågens tidtabeller sätts

Ny forskning vid Lunds tekniska högskola drar slutsatsen att de som planerar tågens tidtabeller varken har mjukvaruverktyg, tid eller kunskap för att lägga pusslet på ett optimalt sätt.
Tidsoptimism ett problem när tågens tidtabeller sätts
"Dagens strävan att erbjuda så snabba resor som möjligt krockar helt enkelt alltför ofta med hur verkligheten fungerar. Särskilt gäller det persontrafik över långa avstånd, där punktligheten idag är neråt 70 procent", skriver Sveriges radio. Foto: Håkan Larsson / Mostphotos

Tågen i Sverige skulle kunna bli bättre på att hålla tiderna om tidsoptimism ersätts av realism. Det har doktoranden Carl-William Palmqvist kommit fram till.

– Det enskilt viktigaste tror jag är att ha ett litet mer systematiskt tillvägagångssätt när man lägger tidtabeller – och utvärderar så att man testar vad som fungerar, och lär sig i högre utsträckning än vad man gör nu, Carl-William Palmqvist, doktorand vid Lunds tekniska högskola vid Lunds universitet till Sveriges radio.

Carl-William Palmqvist har jämfört tidtabeller med verkliga ankomsttider, och intervjuat de som planerar tidtabeller. Förutom brister i verktyg, tid och kunskap är ett av de strukturella grundproblemen att tågen har för korta uppehåll på stationerna.

– Ibland hamnar Trafikverkets planerare i kläm där mot järnvägsföretagens önskemål, vilket inte alltid stämmer överens med vad som behövs för det stora hela, och vad som alltid skulle ge den mest robusta tidtabellen, säger Carl-William Palmqvist.

av Beatrice Rindevall

Vad tycker du? Kommentera :

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.