Miljövänligare bildäck – genom maskrosor

av Beatrice Rindevall
Bildäck hamnade nyligen i fokus när de pekades ut som den största källan till utsläpp av mikroplast i haven. Men osäkerheten är förhållandevis stor och forskningen är fortfarande i sin linda. För att skapa lösningar diskuteras 3D-printning och nya material, som maskrosor och träspån.
Miljövänligare bildäck – genom maskrosor
Biologiska material skulle kunna vara ett sätt att minska mängden mikroplast från bildäcken. Gummi och plast skulle exempelvis kunna ersättas med maskrosstjälkar. Foto: Elena Prokofyeva/Mostphotos
Mats Gustafsson, VTI.

Mats Gustafsson, VTI.

Bildäck påverkar miljön på olika sätt. Förutom att de görs av fossila bränslen bidrar de till buller, luftföroreningar och påverkar bränsleförbrukningen. Den senaste tiden har de genom en rapport från Svenska Miljöinstitutet IVL fått mest uppmärksamhet för att vara den största källan till utsläpp av mikroplaster i haven.

I en uppdaterad version av rapporten beräknades mikroplastpartiklarna som sprids från trafiken vara 8 200 ton per år. På andra plats kom granulat från konstgräsplaner med under 2 500 ton. Forskningen är däremot ny, och det finns fortfarande flera oklarheter vilket lett till att Naturvårdsverket föreslagit att Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) ska fortsätta titta på frågan.

– Det är en ganska ny kunskap att däckslitage bedöms vara en stor källa till mikroplaster i haven. Osäkerheten är förhållandevis stor och forskningen i sin linda, säger Mats Gustafsson vid VTI.

Maskrosor och 3D-printing

Ulf Sandberg, VTI.

Ulf Sandberg, VTI.

Osäkerheterna gäller bland annat vad i däckslitaget som ska räknas som mikroplast och hur mycket av partiklarna som faktiskt når haven. Rapporten visar däremot att problemet kan vara stort, och en av lösningarna kan vara nya material.

– Man gör försök med att ersätta gummi och plast med biologiska material, till exempel från maskrosstjälkar. Med viss framgång, tycks det, även om det är inte kommersiellt gångbart ännu, säger Ulf Sandberg vid VTI.

Dessutom finns det visioner om att tillverka däck genom 3D-printing, något däckföretaget Michelin har ett exempel på.

– Vi har ett 3D-printat konceptdäck som anpassar sig efter slitage och omgivning. Det innebär att du inom en framtid kan ha ett enda däck som lever med bilen från att du får den till att du är klar med den, säger Marcus Karlsson, miljöchef för Michelin Nordic.

Tanken är att däcket, som du har under hela bilens liv, ska kunna återvinnas och brytas ner helt av naturen. Det är tillverkat av en massa som bland annat innehåller träspån, halm, sockerrester och apelsinskal.

Istället för att byta däck under vintern och sommaren bokar bilföraren tid för att 3D-printa nya mönster, och genom sensorer i däcken får föraren veta vilket skick de är i och om däckmönstren behöver ses över.

Svårt att få bort däckslitage

Marcus Karlsson, Michelin Nordic.

Marcus Karlsson, Michelin Nordic.

Att helt bli av med partikelutsläppen från däcken är däremot svårt, enligt Marcus Karlsson.

– Däck slits. Alla däck slits. Det är en del i däckets egenskaper för att ha grepp och det är en naturlig del i hur däcket ska uppföra sig. Hade någon av oss uppfunnit ett däck som inte slits hade vi lanserat det. Med tekniken som finns så kommer däck fortfarande slitas om man ska uppfylla de kraven som konsumenterna ställer.

Enligt Ulf Sandberg vid VTI skulle däremot däckindustrin kunna göra mer för att hitta nya alternativ.

– Bildäcksindustrin la mellan 2,3 och 3,5 procent av försäljningen på forskning och utveckling år 2015, vilket är relativt lågt i förhållande till många andra industrigrenar. Som jämförelse kan nämnas att fordonsindustrierna i Europa och Japan redan 2011 la ca 4,3 procent på forskning, troligen är det avsevärt mer idag.

Miljövänliga däck idag

Men däcken påverkar miljön på flera sätt. Förutom plastpartiklarna står också däcken för en femtedel av fordonets bränsleförbrukning, och enligt Marcus Karlsson har däckindustrin fokuserat mer på lägre energiförbrukning, vägpåverkan och buller i miljöfrågor.

Trots tidigare undersökningar som visat att miljövänligare däck kan vara sämre ur säkerhetssynpunkt har framtiden enligt Marcus Karlsson nu kommit ikapp.

– Idag kan du göra både ett miljövänligt däck och ett säkert däck. Det fanns ett antal tidiga produkter där bromssträckan var sämre, men idag finns det bra produkter hos både oss och våra konkurrenter. Du ska inte vara orolig över att köpa ett miljövänligt däck.

Och i och med att även däckens utsläpp av mikroplaster uppmärksammats ökar bildäckens potential att nu bli ännu mer miljövänliga.

av Beatrice Rindevall

Vad tycker du? Kommentera :

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.