Företaget Tesla skapade stora rubriker när de lanserade sitt hemma-batteri i mars i år. Två månader senare hade 38 000 personer lagt beställningar.

Tesla är mest känt som el-bilstillverkaren med PR-geniet Elon Musk vid ratten. Tidigare skapades stora rubriker när Tesla släppte patenten på tekniken som Tesla Model S och företagets snabba laddstationer bygger på. - Då den årliga nyproduktionen närmar sig 100 miljoner fordon och den globala flottan är ungefär 2 miljarder bilar är det omöjligt för Tesla att bygga el-bilar snabbt nog för att hantera koldioxidkrisen. Av samma skäl betyder det att marknaden är enorm. Vår verkliga konkurrens är inte den lilla rännil av icke-Tesla elbilar som produceras, utan snarare den enorma flod av bensinbilar som strömmar ut från världens fabriker varje dag, sa Elon Musk på sin blogg då. Nästa virala grej blev Powerwall, ett batteri på hundra kilo som lagrar upp till 10 kwh överbliven elektricitet. Det är en sjundedel av en genomsnittsvillas totala energiförbrukning på en dag, och en tredjedel av förbrukningen för en svensk genomsnittslägenhet. Enligt Tesla räcker kapaciteten för att täcka de flesta hems energi-toppar. Tanken är att batteriet ska lagra el när den är billig, och utnyttja den när elen är dyr. Det skulle jämna ut obalansen i elnätet och bidra till att lösa problemet att mest energi används på dagen, något som försvårar ländernas elproduktion. De första Powerwall-batterierna kommer att landa i amerikanske hem i slutet av sommaren, till en kostnad av 3000-3500 dollar styck. Om du vill ha en borde du däremot inte hålla andan. Trycket var så högt att Tesla efter två månader hade fått 38 000 beställningar, något som då skulle hålla fabrikerna upptagna till mitten av 2016.

Läs mer här (www.teslamotors.com)