Forskare utvinner elektricitet ur julskinka

Bakterier i matrester förvandlas till elektricitet i en studie vid Luleå tekniska högskola. Med ny forskning undersöks hur förbehandling av enzymer kan maximera effekten från bland annat julskinkan.
Forskare utvinner elektricitet ur julskinka Forskarna bakom elektricitet av matrester, Adolf Kriege, Leonidas Matsakas och Magnus Sjöblom inom biokemisk processteknik vid Luleå tekniska universitet. Foto: Luleå tekniska universitet

Genom att tillföra bakterier oxiderar det organiska materialet i matresterna. Då frigörs elektroner som ger upphov till en ström som forskarna försöker ta tillvara på.

– Våra försök hittills visar att matavfallet levererar bra med energi så det ser mycket lovande ut. Det är väldigt fascinerande att vi skulle kunna ta hand om vårt eget matavfall samtidigt som tillverkar elektricitet som vi kan använda. Tänk att kunna ladda sin egen mobil under natten med elektricitet tillverkade av dina egna hushållssopor. Det är nog snart möjligt, säger Magnus Sjöblom, forskare inom biokemisk processteknik vid Luleå tekniska universitet i ett pressmeddelande.

Forskarna använder sig av rester från en restaurang på universitetet. Utmaningen är att få tillräckligt med effekt, spänning och ström för att processen ska vara lönsam. Det görs bland annat genom förbehandling av resterna.

– Viktigast är förstås om vi kan får det här att fungera så pass bra att människor i fattiga områden i världen med bristande elförsörjning kan använda detta till att få egen billig elektricitet i hemmet till belysning, radio och laddning av mobiltelefoner. Förutom matavfall kan man även använda till exempel djurspillning och djurkadaver, säger Magnus Sjöblom, forskare inom biokemisk processteknik vid Luleå tekniska universitet.

Notiser &