Att stoppa förlusten av biologisk mångfald är möjlig

FN:s nya hållbarhetsmål sätter ribban högt. Ett av målen säger att förlusten av biologisk mångfald ska stoppas till 2030 - men är det möjligt? Ja, menar forskaren Richard Pearson.
Att stoppa förlusten av biologisk mångfald är möjlig Biologisk mångfald är viktigt för våra ekosystemtjänster. Här ser du en Iberian Lynx som är utrotningshotad, men på bättringsvägen. 2002 fanns bara 52 individer, men än så länge har det fötts 53 ungar i år.Foto: G. Aunion Juan, Mostphotos

Richard Pearson är forskare i biologisk mångfald vid University College i London. Efter kritik mot de nya milleniemålen bestämde han sig för att besvara frågan om vi kan stoppa förlusten av biologisk mångfald till 2030.

Svaret är att det inte är lätt, men att det går. Idag är ungefär 30 procent av de kända arterna rödlistade, och enligt en rapport publicerad i Science förra året håller vi på att missa tidigare satta mål om biodiversitet.

Men Pearson menar att mycket tyder på att trenden börjar vända och att många av de utrotningshotade arter vi har idag går att rädda. Skyddade områden världen över blir större, hållbarhetsarbeten i industrin blir bättre och folks medvetande kring frågan ökar.

Det är också en positiv trend för 1000 fåglar och däggdjursarter på norra jordklotet. Tiden har inte runnit ut än, och trots att det krävs stora satsningar är Richard Pearson positiv.

1 kommentar:

1. Kommentar från Dag Lindgren 7 november 2015:

Artutdöendet för svenska skogsarter verkar minska sedan 1970 http://daglindgren.upsc.se/Naturv/Redlistedforestspecies.htm

Ingen av de drygt 200 arter (av 20 000 studerade) som försvunnit från Sverige de sista århundrandena är globalt utdöd.

Nog tycker jag artutdöendet i Sverige är måttligt och på nedgång. Jag tror inte nedgången hade kommit om vi inte i accelererad takt vidtagit åtgärder. Det är för tidigt att dra ned på åtgärder, men jag tycker inte de behöver intensifieras.

Notiser &